Aalan Gård på Grüne Woche: – Tyskerne liker norsk mat og ost!

På messa: Knut og Tove Åland ved Aalan Gård stilte for tredje gang på matmessa Internationale Grune Woche.

På messa: Knut og Tove Åland ved Aalan Gård stilte for tredje gang på matmessa Internationale Grune Woche. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Lofoten ble presentert på verdens største matmesse, Internationale Grüne Woche, også i år.

DEL

Aland Gård stilte i år for tredje gang på messen, med tre typer ost, inkludert NM-vinneren Capra. Osteprodusenten ble invitert av Innovasjon Norge via interesseorganisasjonen Norsk Gardsost, og var eneste utstiller fra Nord-Norge.

– Norge uten Nord-Norge er ikke det samme. Da glemmer man den viktigste delen i turistsammenheng, spesielt opp mot det tyske markedet, sier Knut Åland.

God respons

Knut og Tove Åland kom hjem onsdag kveld, etter å ha tilbrakt fem dager på den store messa i Berlin.

– Vi var der for å promotere Norsk Gardsost, og selvfølgelig Aalan Gård og Lofoten. Responsen på messa var kjempegod. Tyskerne liker norsk mat, og norsk ost for øvrig, og både brunost og hvitost gikk rett hjem hos det tyske publikumet. I tillegg til Capra og brungeitost, solgte vi også ost fra to andre gårdsyteri i Norge; Avdemgårdsysteri og Grindalgårdsysteri, sier Åland, og legger til at det er rundt 400.000 mennesker innom messa i løpet av de ti dagene de holder det gående.

Den gode responsen er noe av grunnen til at Aalan Gård vender tilbake til messe.

– Vi føler at vi blir godt tatt imot, og ser på messen som et viktig utstillingsvindu for norsk landbruk, norsk mat, samt Norge og Lofoten som reisemål, sier Åland.

Nettverksbygging

En av de andre grunnene er nettverksbygging.

– Norge har en stor stand på messa, og i år var Fjell Norge, Fjord Norge og Trøndelag representert som regioner. Ved å være der lager vi nettverk med andre norske produsenter, og nettverksbygging internt i Norge er vel så viktig for oss som nettverksbygging opp mot eksempelvis det tyske markedet, sier Åland.

Han peker også på at Norge ikke har noe å skjemmes over i lokal sammenheng.

– Det er trivelig å se at de norske produktene er vel så gode som de tyske eller japanske. Hele verden er representert på messa, og vi har ingenting å skjemmes av med våre nasjonale og lokale retter, sier Åland.


Artikkeltags