(Nettavisen): Nordea erfarer en kraftig økning i kunder som har blitt utsatt for svindelforsøk på plattformen Tise de siste ukene.
Nå vil banken advare nordmenn om svindelformen slik at brukere av appen kan være oppmerksomme på at svindlerne opererer med nye metoder på gjenbruksappen.
Slik illustrerer banken svindelen:
«I et eksempel skulle en jente selge en kjole på Tise. Hun ble kontaktet av en som ønsket å kjøpe kjolen og som spurte om hun kunne sende den med leveringstjenesten Helt hjem. Hun bekreftet dette, og fikk deretter et skjermbilde av en bestillingsbekreftelse på Tise hvor det stod hva hun skulle gjøre og et referansenummer hun måtte skrive på pakken for å sende den. Etter dette fikk hun en SMS med en link som tilsynelatende ledet til helthjem.no. Når hun gikk videre inn på linken ble hun spurt om å legge inn kortinformasjonen sin og bekrefte med BankID på mobil for å motta betalingen»
Dette viste seg å være en phishingside. Kundene som har blitt utsatt for denne svindelen har opplevd at kortet er blitt belastet for transaksjoner til flere tusen kroner.
Banken har også erfart lignende tilfeller. Forskjellen er at selger har blitt bedt om å legge inn kortinformasjon på en betalingstjeneste for å motta betaling for salget eller for å betale porto. Slik får svindlerne tak i kortinformasjonen din og kan videre bruke kortet til å gjennomføre kjøp på nettet.
Tise har over 500.000 månedlige brukere, forteller markedssjef i Tise Victoria Haug til Nettavisen.
Belastet kortet for flere tusen kroner
Banken ser et titalls saker i uken, og bare denne uken er de varslet av over ti kunder som har opplevd svindelen.
Nordeas svindelekspert Ida Marie Edholm forteller at denne svindelmetoden er proffere enn hva banken har sett tidligere.
Det er også én vesentlig forskjell.
– Det er nytt at de svindler selger. Det kan være selger ikke er like bevisst på at de også kan bli utsatt for svindelforsøk, forteller Edholm til Nettavisen.
Banken har sett flere eksempler på hvordan svindlerne opererer.
– De fikk først et skjermbilde av Helt hjem, så ble de bedt om å trykke på en link for å legge inn kortinformasjon, og så fikk de en melding med et referansenummer. Hele oppsettet virker mer troverdig.
Edholm mener det er viktig å være kritisk til å gi fra seg sensitiv informasjon på nett.
– Med en gang man blir bedt om å legge inn kortinformasjon, da bør alarmen gå og man må ta en fot i bakken.
Dyster svindeltrend: – Alle som er påkoblet nett er utsatt for risiko
Aldri flytt samtalen over på andre chattetjenester
Hvis du først har blitt svindlet, betyr det ikke nødvendigvis at du taper pengene.
– Man kan søke refusjon hos Nordea, og da vil saken bli behandlet individuelt, sier Edholm.
Fremover bør man være litt obs på nye svindelvarianter, understreker eksperten.
– Vi forventer at de endrer litt på hvordan de gjør det. Vær generelt skeptisk til å legge inn kortinformasjon og bekrefte med BankID.
Nordea har følgende tips for å unngå å bli lurt:
- Ikke trykk på lenker du får tilsendt.
- Benytt deg av de tradisjonelle betalingsmåtene som er anbefalt av nettstedet du bruker.
- Bruk integrerte betalingsløsninger der det tilbys - Tise har for eksempel en egen betalingsløsning.
- Aldri flytt samtalen over på andre chatte-tjenester som Messenger, Whatsapp eller SMS. Svindlerne vil prøve å flytte samtalen bort fra bruktmarkedene på nett for å unngå sikkerhetskontrollene deres.
Vurderer den du snakker med og les omtaler.
Krever mer av oss som aktør
Markedssjef i Tise Norge, Victoria Haug, forteller at de er kjent med svindelmetoden.
– Dessverre forekommer det svindel på markedsplasser som Tise og vi har sett en økning i forsøk på utspekulerte svindelforsøk de siste årene. Økning i svindelforsøk krever mer av både oss som aktør og at vi har en sikker løsning, men også at brukerne er bevisste, sier Haug til Nettavisen.
Selskapet oppfordrer alle til å benytte seg av den integrerte løsning for frakt og betaling.
– Da håndteres både forsendelsen og betalingen gjennom oss, og pengene holdes trygt inntil kjøper har mottatt og godkjent varen. Med denne løsning blir både kjøper og selger beskyttet dersom noe skulle oppstå noe. Ved bruk av den integrerte løsningen skjer alt av budgiving og bestilling av frakt i appen, aldri utenfor, avslutter markedssjefen.