Derfor bør du utfordre deg selv til en hvit måned

Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto. Foto:

Med et nytt år kommer løfter om nye vaner.

DEL

– En sunnere livsstil er et mål for mange i begynnelsen av januar, og en pause fra alkoholen bør være et grep folk for å nå målet, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til, i en pressemelding.

En ny undersøkelse, gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra alkovettorganisasjonen Av-og-til, viser at én av fire har vurdert å la være å drikke alkohol over en lengre periode.

– Når du rydder ut julen av huset i januar, er det leveren som rydder ut julen av kroppen din. Det er her alkoholen forbrennes, og etter uker med hardt arbeid kan leveren sette pris på en ferie. Veien til fettlever er nemlig ikke lang, ifølge Folkehelseinstituttet. Tilstanden der fettet hoper seg opp i leveren kan komme etter en lang juleferie med mange alkoholenheter hver dag. Både kroppen og hodet vil ha godt av en pust i bakken, mener Eriksrud.

Effekter

Dette kan din hvite måned påvirke, ifølge Av-og-til.

  • Økonomien: Alkohol er dyrt. Drikker du mye på byen forsvinner pengene fort.
  • Immunforsvaret: Forskning viser at immunforsvaret er nedsatt og kroppen mer utsatt for sykdom et helt døgn etter stort alkoholinntak. Vær rustet for den lange vinteren.
  • Treningseffekten: Har du mer trening som nyttårsforsett? Alkohol bidrar til høyere hvilepuls, dårligere balanse og koordinasjon og svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne. Den fysiske prestasjonsevnen kan i visse tilfeller bli nedsatt i mer enn 60 timer etter du har drukket.
  • Vekten: Hvis du ikke bytter ut alkoholen med mye sukker er det vanlig at de som har hvit måned går ned i vekt. Jo sterkere drikke, jo flere tomme kalorier er det i et glass med alkoholholdig drikke.
  • Søvnen: Alkohol påvirker REM-søvnen negativt, det stadiet av søvnen som er viktig for at vi skal føle oss opplagte neste dag.
  • Alkoholvanene: Ved å ikke drikke en måned får du et mer bevisst forhold til egen alkoholbruk. Du blir mer oppmerksom på når og hvorfor du velger å drikke. Mange blir overrasket over hvor mange glass de drikker til vanlig.
  • Positive helseeffekter: Etter en hvit måned opplever mange at de drikker mindre etterpå enn de gjorde før den hvite måneden. Det gir positive helseeffekter. Sykdommer og helsetilstander som har økt risiko ved drikking er blant annet ulike kreftformer, hjerte- og karsykdommer (for eksempel høyt blodtrykk og hjerneslag), leversykdom og demens.

Artikkeltags