Lofotkraft med i stort samarbeid om elbil-lading til sykkelritt

I årets utgave av Arctic Race of Norway, som går gjennom Lofoten, Vesterålen og Ofoten, skal omtrent 40 % av bilene være elektriske. Et samarbeid mellom de lokale kraftselskapene gjør dette mulig.

DEL

– Dette handler ikke bare om sykkelrittet, men om alle som er med på å tilrettelegge for at vi skal få det til, sier Knut-Eirik Dybdal i The Arctic Race of Norway, om deres siste satsing.

Arctic Race og Norway skaffer biler til deltakere på det høyeste nivået som kommer langt borte fra. Disse bilene skal nå være elektriske.

– Vår bilpartner Hyundai har bidratt med 120 biler til arrangementet vårt hvert år. Når vi nå skulle ha ny avtale sa de at vi må se på bruk av elbiler, og det synes vi var en artig utfordring. Vi vil gjerne være det første sykkelrittet i verden som kun skal bruke elbiler, sier Dybdal.

Samarbeid

De oppdaget at det var umulig å få til den kapasitet som behøvdes, og tok dermed kontakt med kraftselskapene i områdene de skal gjennom.

– De likte utfordringen og var interessert i mer infrastruktur og å bygge flere lademuligheter for elbiler i sitt områder, men vi så at vi får ikke til å bygge så mange ladestasjoner på de stedene vi skal være. Derfor har vi kommet opp med mobile løsninger, forklarer Dybdal.

Løsningen ble to ladehengere med kapasitet til å lade ti biler hver. I tillegg vil de bruke kapasiteten til de ulike kraftstasjonene rundt om. I år skal 46 av 120 av bilene være elektriske. Håpet er at hele bilparken skal være elektrifisert i løpet av tre år.

– Vi må vite at det er nok strøm til å bruke hengeren der vi stopper. Det har selskapene sagt de er med på og de har tatt kostnaden på å tilrettelegge infrastrukturen på disse stedene. Vi må vite at vi har nok kapasitet til å bevege oss rundt, derfor blir året i år et testår for oss, sier han.

Ladehengere til leie

Dette er noe sykkelrittarrangørene har jobbet med å få til i et år. Kraftselskapene Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord kom på banen i mars.

– Når vi så at selskapene ble så positive på kort tid, og hvordan de regnet på tid og strøm, så skjønte vi at vi ikke hadde klart det uten dem, sier Dybdal.

I Lofoten vil de mobile ladestasjonen bli plassert på Å og i Svolvær, under rittet.

– Vi er glade for å være med på dette og samarbeide med de andre. Det viser at man kan få til noe slikt på mindre steder også, sier Arnt M. Winther, administrerende direktør i Lofotkraft.

Etter rittet får de fem kraftselskapene ladehengerne på deling.

– Dersom det er et sport- eller kulturarrangement i Lofoten som ønsker en grønn profil og vet at de kommer til å trenge lademuligheter, så kan de låne disse hengerne, forklarer Winther.

Send inn tekst og bilder «

Lofotposten vil fortelle om smått og stort i Lofoten, men vi rekker ikke over alt. Har vi gått glipp av noe? Du kan bidra her!

Artikkeltags