Maichel vil lede politiet under Arctic Race: – Det vil bli et massivt oppbud av politi

LEDER: Politibetjent Maichel Lind vil lede politiets innsats under ARN

LEDER: Politibetjent Maichel Lind vil lede politiets innsats under ARN Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Under Arctic Race of Norway (ARN) torsdag 15. august og 16. august vil det være et massivt oppbud av lokalt politi, motorsykkelpoliti fra Oslo og militærpoliti i Lofoten. De vil stå under ledelse av Maichel Lind, som denne uka informerte planleggingsgruppa for arrangementet på Vestvågøy.

DEL

Planleggingen av sykkelrittet Arctic Race of Norway er i full gang. 15. august er det start i Moskenes og målgang på Leknes, mens den andre etappen starter i Henningsvær dagen etter, og har målgang i Svolvær.

Nyttig møte

Politiet vil være under ledelse av politibetjent Maichel Lind I denne uken hadde Lind et møte med planleggingsgruppa i Vestvågøy

– Det vil stå politi eller militærpoliti i de mest trafikkmessig utfordrende kryssene, og det vil komme politipatruljer foran rittet en time før rittet, en halv time før rittet og et kvarter før rittet. Og rett foran rittet, bare noen minutter før de første syklistene, vil det også være en patrulje. Alt med henblikk på maksimal sikkerhet for både syklister og andre veifarende.
Han vil også møte alle løypevaktene i Vestvågøy, Flakstad og Moskenes mandag 12. august, og før den tid vil også løypevaktene ha gjennomført et nettbasert kurs i regi av Norges Cykleforbund. Arctic-Race-møtet med politiet viste seg å være svært nyttig, da man fikk luftet og drøftet mange små og store problemstillinger, og samlet løse tråder. Arctic Race jobber nå med å ferdigstille et løypekart der det vil være markert hvor det må stå folk, og om det skal være frivillige løypevakter eller politi. Mindre avkjørsler vil bli stengt med politiets sperrebånd, opplyser Vestvågøy kommune i sitt nyhetsbrev.

Gjennomgang av løypa

Siste gjennomgang av løypetraseen vil skje på onsdag i neste uke.

-Da kommer det på nytt representanter fra Arctic Race til Lofoten, og da er det meningen å beslutte trasevalget endelig. Det foreligger allerede nå en tidfestet tidstabell brutt ned på steder langs løypa med tidspunkter basert på ulike gjennomsnittshastigheter. Den eneste usikkerheten som nå gjenstår er trasevalgene i Leknes, der arbeider med Storgata, Idrettsgata og rundkjøringa på E10 ved Leknessletta skaper noen utfordringer. Prosjektleder for Storgata, Eivind Edvardsen, og prosjektleder for rundkjøringa på E10, Hallgeir Skog, vil da orientere om framdriften for sine prosjekter, slik at Arctic Race kan gjøre sine valg ut fra dette, heter det i nyhetsbrevet til Vestvågøy kommune.

ARNs lokale koordinator i Harstad, Petter Ytterstad, understreker at kravene til sikkerhet gjennomsyrer alle valg som gjøres, og at sikkerheten kommer først i alle henseender.

Send inn tekst og bilder «

Lofotposten vil fortelle om smått og stort i Lofoten, men vi rekker ikke over alt. Har vi gått glipp av noe? Du kan bidra her!

Artikkeltags