Pepperkakehus på timeplanen: – Vi har lært veldig mye av dette

IMPONERT: - Absolutt godkjent, konkluderer Steinar Evjen når han har sett på pepperkakehuset til Casper Olufsen, Helena Olsen og Marte Høyås. Jakob Sjøen var også med på prosjektet.

IMPONERT: - Absolutt godkjent, konkluderer Steinar Evjen når han har sett på pepperkakehuset til Casper Olufsen, Helena Olsen og Marte Høyås. Jakob Sjøen var også med på prosjektet. Foto:

I fjorten dager har elevene i 8. og 9. klasse ved Ballstad skole hatt en helt annerledes skolehverdag. I stedet fro de vanlige fagene har bygging av pepperkakehus stått på timeplanen. Tirsdag ble pepperkakehusene inspisert av tømrer Steinar Evjen, og elevene fikk godkjent.

DEL

Ballstad skole er med i et prosjekt som heter lektor 2-ordningen. Det er en nasjonal realfagsatsing som finansieres av Kunnskapsdepartementet. Lektor 2 skal stimulere elevenes interesse og motivasjon for realfag. Prosjektet skal være med å øke elevenes læringsutbytte, og øke rekrutteringen til realfagene.

Pepperkakehus

Mona Hagen er prosjektleder for Lektor 2 på Ballstad skole, og hun kom på ideen om at elevene skulle bygge et pepperkakehus.

– Jeg snakket med de andre faglærerne innen naturfag, matte, norsk og kunst og håndverk. De tente på ideen og sa kjør på. Pepperkakehusprosjektet går ut på at elevene skal designe sitt eget pepperkakehus med tanke på bærekraftighet og en familie på fire. De skal stå for alt fra tegning, prosjektering og gjennomføring. Vi har holdt på i to og en halv uke, og vi er godt fornøyd med innsatsen til elevene, sier Hagen.

Steinar Evjen er faglærer ved tømrerlinja på Leknes, og før elevene startet holdt et innledende foredrag om bærekraftige valg i forhold til husbygging. Tirsdag var Evjen tilbake for å se på resultatet.

Her var det mange ulike løsninger som var valgt. Solcellepanel, vannbåren varme, og ladestasjoner for elbil var noe av det Evjen fikk se. Noen av husene var blitt skadet i prosessen.

Da Evjen påpekte en skade i hjørnet fikk han kjapt svar fra byggherren.

– Vi brukte billig utenlandsk arbeidskraft, og det skulle vi ikke gjort.

Fjøs på taket

Casper Olufsen, Helena Olsen, Marte Høyås og Jakob Sjøen hadde det kanskje mest utradisjonelle forslaget. På taket hadde de laget til et areal med gress og en liten fjøs.

– Vi ønsket at huset skulle være mest mulig selvberget. Vi har solcellepanel, og på taket har vi gress slik at vi kan ha dyr der. Det er også laget til en liten fjøs for dyra. På grunn av gresset kan bli veldig tungt når det er vått så har vi laget til egen avrenning. Vi har også laget til et system som tar vare på møkka som kan brukes til gjødsel, forklarer de fire,

Evjen er imponert.

– Dette prosjektet har en fin miljøvennlig profil som er gjennomført. Om dette er gjennomførbar er jeg mer usikker på. De får så absolutt godkjent for dette prosjektet, og det gjør også alle de andre, sier Evjen som håpet at dette prosjektet fører til at flere søker yrkesfag.

Fornøyd

Elevene er veldig fornøyd med prosjektet.

– Vi har lært masse, og på en helt annen måte enn i vanlig undervisning. Det å få til rette vinkler var ikke lett, men vi fikk det til. Det at vi fikk ansvaret for hele prosessen var artig, sier Casper, Helena og Marte som gledet seg til en ting.

– Vi ser fram til å knuse pepperkakehus, sier de med store smil.

Mona Hagen mener også læreprosessen, både for lærerne og elevene, har vært god.

– Det har vært artig prosess, og vi har alle lært mye av dette, mener Hagen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken