Gå til sidens hovedinnhold

Barnehagen tok grep: – Barna skal ikke begrenses og ledes over i typiske jente- og gutteleker

Artikkelen er over 1 år gammel

I barnehagen i Håkvik har ungene sitt eget, fullt utstyrte snekkerverksted. Det handler om læring, aktivitet og kreativitet. Men også om å bryte ned typiske forventninger til jenter og gutter.

For abonnenter
Nord-Norge

Grønnlia Gårdsbarnehage, den største private barnehagen i Narvik, har en satsing på helsefremmende aktivitet som idrett og fysisk aktivitet, friluftsliv og ved å dyrke egen jord – med potetåker og andre grønnsaker – og gi barna en forståelse av matens vei fra jord til bord.

Som en annen viktig del av aktivitet og kreativitet har barnehagen etablert et eget snekkerverksted.

Snekkernissen på besøk

– I år har vi vært så heldige at alle førskolebarna skal få sitt eget verktøyskrin som de skal benytte her i barnehagen. Det inneholder alt en liten tømrer trenger. Skrinet får de med seg hjem når de slutter i barnehagen, forteller Grete Lian Ryan, daglig leder for 18 ansatte og 70 barn, fordelt på fem avdelinger.

Snekkernisse Håkon Liljebakk, eller rettere sagt regiondirektør for byggevarekjeden Montér, lover at det ikke er siste gang han er på besøk i verkstedet.

– Da vi fikk høre om snekkerverkstedet og all den flotte aktiviteten, syntes vi det var en så god idé at vi bestemte oss for å gi alle førskolebarna hvert sitt snekkerskrin. Det skal vi følge opp også neste år, det skal ikke være en engangsforeteelse.

Ingen blå eller rosa bokser

– Vårt overordnede mål er å skape læringsmiljøer som, uavhengig av barnets forutsetninger, gir gode vilkår for læring. Og her betyr snekkerverkstedet mye. Det bidrar til å fremme forståelse av matematikk, fremmer mestring, motorikk og samarbeid, og bryter ned typiske forventninger til jenter og gutter, fremhever Lian Ryan.

– Det siste er viktig. Barn blir fortsatt behandlet stereotypisk i barnehagen. De tillegges ubevisst egenskaper som er veldig klisjéaktige. Det er et mønster vi ønsker å bryte med. Vi har fokus på likebehandling og møter barna ut fra hvem de er, og ikke hvilket kjønn de er.

– Barna skal ikke begrenses og ledes over i typiske jente- og gutteleker, understreker hun.

Likestillingspedagogikk

– Vi vil vise barna at det ikke finnes noen fasit, ingen rett måte å være gutt eller jente på. Det jobbes bevisst med dette, både knyttet til egne holdninger og inn i det pedagogiske arbeidet. Voksne ansatte skal være god rollemodeller.

– Og i vår eget verksted er alle like. Vi visker ut typiske beskrivelser av jenter som søte og flinke, og gutter som tøffe og kule. Alle barna får kjennskap til forskjellige redskaper, få prøvd seg med sag, hammer, spiker, skruer, sandpapir, får måle opp og ikke minst lære seg å vise hensyn og respekt for «farlige» gjenstander.

– Ikke overraskende er jentene like ivrige og kreative som guttene.

Mål og mening

– Det er jo nesten ingen grenser for hva man kan lage i et godt utstyrt verksted. Her får fantasien løpe løpsk, men det er også mye mål og mening i «snickerboa.» Vi sager ut ulike figurer som trekanter, rektangler, kvadrater og sirkler. Her starter den viktige realfagssatsingen som barnehagesektoren i Narvik har fokus på, reflekterer Grete Lian Ryan.

Kommentarer til denne saken

503 Backend fetch failed

Error 503 Backend fetch failed

Backend fetch failed

Guru Meditation:

XID: 306672180


Varnish cache server