Gå til sidens hovedinnhold

De nytilsatte lærerne har stålfokus på elevene de nå skal møte og bli kjent med

"Lisa gikk til skolen". Det er ikke uten grunn dette er en av de første sangene barn i Norge lærer.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Å begynne på skolen er virkelig en av de store milepælene. Lofotposten har i sommer intervjuet en rekke av de nyansatte lærerne ved et knippe skoler. Det er nok ikke fritt for at det kribler i magen også til lærerne denne uka. Men i motsetning til politikere og fagpersoner som dukker opp i nyhetsbildet i forbindelse med stortingsvalget, er det ikke lærertetthet, frafall, videreutdanning eller nasjonale prøver disse lærerne tar opp.

De nytilsatte lærerne har stålfokus på elevene de nå skal møte og bli kjent med, for kunnskap om hver enkelt elev trekkes fram som nøkkelen for læring.

- Jeg prøver å tilrettelegge etter deres interesser, svarer Nora Madelaine Aanonsen ved Gimsøy Oppvekstsenter på spørsmål om hva hun gjør for å motivere sine elever.

- For å få det til, må jeg bli kjent med elevene, men også variere undervisning, ha litt gruppeundervisning, legge inn litt quiz og løse det på forskjellige måter og at elevene får styre litt selv hvilken retning det går i sier hun.

Å slippe elevene til, er også Ingebrigt Håker ved Svarholt skole opptatt av:

- Du må høre på hva som skjer mellom elevene og finne en løsning på deres premisser. Det viktigste er alltid å lytte til elevene, og ikke bryte inn med voksenautoritet. De finner ofte gode løsninger selv, da er det viktig å bruke elevene, fastslår han.

Hanne Sofie Engebretsen ved Henningsvær skole har erfaring med elever som lett kan falle utenfor, etter ti år som lærer på en alternativ skole for de som ikke fikser A4-skolen. Motivasjonen lokkes fram ved å juble for små skritt.

- Det er ikke alltid vi skal kjempe for sekserne, men heller treeren eller toeren. Også er det alle de tingene man ikke kan måle. Man kan lykkes i omsorg, empati og å være en god venn. Alle de egenskapene brenner jeg for vi skal legge mer fokus på i skolen, sier hun.

Hun får støtte fra Simen Sløgedal ved Leknes skole som er grunnskolelærer og spesialpedagog.

- Det er ikke alltid de faglige greiene som er viktigst. Det handler like mye om å lære om oss selv som mennesker, sier han.

Vi slutter oss til at skolen handler om mye mer enn "de faglige greiene", og det kan være en god påminnelse for foreldre som gjerne vil se svart på hvitt et resultat som helst er over snittet og som kanskje overser de mer usynlige og menneskelige resultatene.

Likefullt, en skole skal drives etter målbare effekter og helst skal alle barn få det samme gode faglige tilbudet uavhengig av hvor man bor.

Tall fra Statistisk sentralbyrå for skoleåret 2019- 2020 viser at forskjellene mellom kommunene er store når det kommer til andelen lærerårsverk i grunnskolen som utføres av personer uten lærerutdanning. I Moskenes er andelen 36 prosent, i Vestvågøy 18 prosent, i Vågan 16 prosent og i Flakstad 7 prosent. Snittet for Nordland fylke er 15 prosent.

Lærermangelen er et problem og årsakene komplekse. Partiene har i sine programmer ulike oppskrifter på hvordan Norge kan sikre mer stabil tilgang på lærere. Å motivere dem til å bli i yrket er ett av punktene. Skulle politikerne følge de nyansatte lofotlærerens råd for å skape motivasjon, er svaret nettopp å lytte.

Hvordan gikk visa videre? «Trippe, tripp det sa. I sin nye kjole, trippet hun så glad». Det er kanskje ikke mye visdom å hente derfra, men heller forventning og glede foran et nytt skoleår.

Vi ønsker elever og lærere lykke til!

Kommentarer til denne saken