Lofotens nye cruisehavn i Svolvær

Av

Så er avgjørelsen endelig tatt. Avinor har over flere år foretatt målinger rundt omkring i Lofoten på de forskjellige muligheter for plassering avstorflyplass. Valget har til slutt falt på Leknes som det mest gunstige sted.

DEL

LeserbrevJubelen var stor i vest og her i øst var det visst heller ingen som var så lei seg. Vi hadde vel heller ikke så mye å klage over ettersom Gimsøya falt ut og vi ellers ikke hadde noe alternativ å stille opp med i vår kommune. Akk ja. Der tapte vi mange skattekroner, men etter jubel og forbrødringsmøtet på Thon hotell var det bare gode ord å høre både i øst og vest.

Litt trist var det like vel å høre at vår kjære flyplass ville bli lagt ned. Spesielt for meg som har vært flyinteressert hele livet og til å med har hatt pilotbevis for microfly. At jeg nær satte livet til der ute da flyets motor stanset over Skjoldvær prøver jeg å glemme. Sønnen min er også lei seg. Han har småflysertifikat og flyr nesten hver dag når han er hjemme. Det var de personlige sorgene forbundet med dette, men flyplassen ! Hva skal vi gjøre med den hvis så ille skjer at den virkelig blir nedlagt.Helle lufthavn

Så kom den ville ideen. Eller er den kanskje ikke så vill? Hva om vi gjør Helle Lufthavn om til Lofotens Nye Store Cruisehavn.

Havna ligger jo der, nesten ferdig på landsiden med store opparbeidede arealer.

Jeg startet så opp dataprogrammet Google Creator og begynte å tegne og måle litt.

Det er areal nok til å bygge en 1200 m lang kai i en lengde eller fordelt på tre lengder ut fra strandlinjens form.

Foto:

Bildene viser mitt forslag til vår nye cruisehavn.

Foto:

Dette gir plass til tre av de største cruiseskipene som har en lengde rundt 360 m. men kanskje er fem mindre skip på en gang å foretrekke.

Når det gjelder bunnforholdene ligger 9 og 14 m koten (dybden) stort sett rett foran kaifronten.

Det er ypperlige forhold til så vel vertikal som horisontal innfesting i grunnfjell.

Enkel navigasjon rett inn til terminalen.

Store dyp like utenfor kaien og i fjorden forenkler manøvrering uten plagsomme fysiske hindringer.

Det er sikkert gjennomførbart med landstrøm til skipene for redusert forurensing.

Havnen er lite skjermet mot sydvest, men den største delen av trafikken foregår jo stort sett i månedene da været er rimelig bra.

Dette blir noe ganske annet enn den lille terminalen som er planlagt i Osan med snever innseiling og ekstremt trange manøvreringsforhold.

Kanskje vi ikke behøver å være så lei for å miste flyplassen. Vi vil tross alt komme til Oslo eller syden raskt nok for de fleste.

Med ny vei og kun 44 min til den nye lufthavnen for det er vel stort sett det Leknes blir med alle arealene, også av dyrkbar mark som går med i utbyggingen.

Nesten så jeg kom til å tenke på reven og bjørnen i eventyret da de forhandlet om hvem som skulle ha det som var i jorda eller over den. Vi tar det som er under, gulrøttene.


Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags