Den nye kvalitetstiden

Førsteamanuensis Helga Dis Isfold Sigurdardottir

Førsteamanuensis Helga Dis Isfold Sigurdardottir Foto:

Av
DEL

LeserbrevDagens barn er første generasjon som vokser opp med internettet i lomma. Dette medfører enorm frihet, uendelige muligheter og samtidig en rekke utfordringer.

Hva hvis jeg fortalte deg at Norges fremste data-spillere trener like hardt som toppidrettsutøvere? Hva hvis jeg fortalte deg at sosiale medier kan være en uvurderlig del av identitetsforming i tenårene? Hva hvis jeg fortalte deg at ditt barn kan lære og trene opp språk, problemløsning, finmotorikk, kommunikasjonsferdigheter og praktiske ferdigheter som førstehjelp, matlaging og miljøbevissthet igjennom sine online aktiviteter? Hva hvis jeg fortalte deg at når barn og foreldre spiller dataspill sammen kan dette resultere i tettere familiebånd?

Mange av oss som tilhører dagens foreldregenerasjon er skeptiske til dataspill og barnas skjermbruk. Vi leser om og hører skrekkhistorier om avhengighet og psykiske problemer som direkte følge av digitale aktiviteter. Ikke alle er like flinke på det tekniske, og mange føler at barna for lenge siden har passert oss på digital kompetanse. Noen velger å forby alt som er nytt og fremmed, andre tillater alt uten noen begrensninger. En mellomvei er nok den beste løsningen.

Det digitale har kommet for å bli. Barna trenger de voksnes veiledning for å utvikle et sunt forhold til den virtuelle verden. Vi trenger ikke være eksperter. Mange av oss er langt fra eksperter på fotball, men likevel møter vi opp på fotballkampene til våre søte små. På samme måte bør vi også vise interesse for det de holder på med på skjermen. Vi trenger ikke være teknonerder, barna har som regel ikke noe imot å lære oss opp. Tvert imot synes de fleste det er stas når vi viser interesse for å lære om det de er opptatt av.

Voksnes deltakelse i barnas digitale liv har vist seg å ha mange fordeler. Vi bygger bånd, lager felles minner og rom for innholdsrike samtaler om alt fra etiske utfordringer til konkrete problemstillinger knyttet til språk, matte og logisk tenkning. Å følge hverandre på sosiale medier betyr ikke at vi må snakke mindre sammen i det virkelige liv. Dataspilling sammen er en strålende måte å styrke bånd og relasjoner mellom foreldre og barn på. Dagens foreldre har et valg om å bygge bro mellom seg og barna, ved å vise interesse for deres digitale liv, eller å bygge en mur, ved å klage, forby, vifte med fingrene og riste på hodet.

Intet dataspill er alene i stand til å gjøre et barn voldelig, deprimert eller sosialt isolert. De viktigste faktorene er måtehold og sunn fornuft - i tillegg til å kjenne barna sine og hjelpe dem å forstå, tolke og se ting i sammenheng.

Mange av oss opplever barnas spilling som noe negativt og en kilde til krangel. I ungdomsårene er det helt naturlig at barna blir mer selvstendige og søker måter å utforske verden på, uten foreldrenes innblanding. Likevel er det slik at mange dataspill er laget for å spille i fellesskap. Og, det er mulig å finne spill som er familievennlige, som hele familien kan kose seg med sammen, uansett kjennskap til dataspill. Hvis du tror at dataspill kun handler om kamp og vold, så er du feilinformert. Mange dataspill blir beskrevet som litterære mesterverk, med grundig utarbeidede historier om alt fra sorg, mental helse, seksuell legning, til tanker om livets mening. Det finnes spill som bygger på humor, spenning strategisk tenkning og lagarbeid. Til de aller fleste etablerte spillene finnes det videoer på youtube som viser hvordan de kan spilles, ofte vises hele spillet, minutt for minutt. Uansett om du skal spille med barnet eller ikke, så lønner det seg å sette seg inn i det som hun eller han spiller. Dermed viser du respekt for barnets kultur og legger grunnlag for forebygging av konflikter.

I en verden hvor online kommunikasjon spiller en stadig større rolle må vi voksne være til stede og lære våre barn å kommunisere godt. Uansett hvor (lite) flinke vi er teknisk, så har vi livskunnskap som kan anvendes på det meste. Dagens barn kommer til å leve liv som i enda større grad er preget av teknologi. Vi kan ikke vite nøyaktig hvordan fremtiden kommer til å se ut, men det som er garantert er at veiledningen de får som barn vil komme dem til gode i de utfordringene som fremtiden byr på. Dette gjelder i akkurat like stor grad for digitale aktiviteter som for annen oppdragelse.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags