Eldre trafikanter diskrimineres

Av

På dagsrevyen 31. desember 2018 var et av innleggene om eldre trafikanter der to representanter fra Vegvesenet mente at eldre trafikanter var den største risikogruppen blant trafikantene. Eldre har høyere risiko enn gjennomsnittet, tre ganger så høy risiko som en som er 40 år for å bli drept eller hardt skadet.

DEL

Historien sier ingenting om det er de eldre selv som forårsaket ulykkene og skadet seg eller ble drept, eller hvem som var den skyldige. Det skal ikke stikkes under en stol at sansene og reaksjonen svekkes med årene, men det er ingen grunn til å krisemaksimere saken slik som de to representanter fra Vegvesenet gjorde på beste sendetid på TV. De så for meg ut at de for lengst hadde forlatt tenårene og nesten kommet i samme risikogruppe som den de beskrev som farlige i trafikken.

LeserbrevUndrer meg på om de er like skeptisk mot seg sjøl som mot andre eldre i trafikken. Den ene damen gikk så langt som å si at fastlegene ikke gjorde jobben fullt ut, men bør si fra når pasienter ikke bør kjøre bil.

Helsemyndighetene er provosert og sier at det får stå for Vegvesenets egen regning. Legene skal følge med, men det viktigste ansvaret er hos den eldre selv, noe jeg helt enig med legene i.

Det påstås fra enkelte eldre at å miste førerkortet er som å miste livet, noe som kan sammenlignes med å ta mobiltelefonen fra unge trafikanter er som å rive ut hjerte på dem.

Det ligger mye i en slik uttalelse da bilen er det eneste middel for transport, for handling og møte andre for sosiale samvær. Å miste førerkortet er og det samme som å frata den enkelte å delta i sosiale møter og andre aktiviteter. Vi må heller ikke glemme at det der ute er mye ensomhet blant de eldre.

Legene er ikke alene om å bli provosert da det oppleves slik at representanter fra Vegvesenet ikke holder seg til virkeligheten, for ifølge en studie utgitt i The Sun 23 desember 2018, registrerer ungdommer mellom 18 og 26 år den største andelen ulykker i Norge på grunn av manglende fokus under kjøring på grunn av at de har det travle å snakke eller ler med de som følger med dem. Studien understreker at blant faktorene som fører til tap av konsentrasjon i bilføreren, er høy musikk, spising og bruk av mobiltelefon under kjøring. Det underskrives.

Har aldri møtt en eldre trafikant som sitter med mobiltelefonen for øret, men har heller fokus på trafikken rundt seg.

Ut fra disse påstandene fra makten, har man på ny fått bevis for at det er mye diskriminering av eldre i Norge og som er helt uakseptabelt, og saken om bilkjøring av eldre er bare en, men det er så mye mer enn det.

Vi er en stor gruppe eldre i dag og flere blir det ifølge statistikken, og vi kan skape mye uro for makten hvis vi tar den hatten på og at diskrimineringen av eldre fortsetter og går for langt, vi er mange og kan sette kjepper i hjulene på makten og lovskaperne.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags