Forskjellsbehandling i Vestvågøy kommune

Tor Andersen og Liv Anita Kristensen har hatt problemer med vann i kjelleren ihuset sitt på Leknes i over ti år.

Tor Andersen og Liv Anita Kristensen har hatt problemer med vann i kjelleren ihuset sitt på Leknes i over ti år. Foto:

Av
DEL

LeserbrevSom kjent har vi vært plaget med vann i kjelleren siden 2006, da kommunen skiftet vannledning i Sjøveien. Det har vært meldt inn til forsikringsselskapene flere ganger, med de utgiftene vi har hatt. Vi har sendt mail til rådmannen med flere for å få kommunen til å ordne opp, men ingenting skjedde før i Oktober 2017 i da kommunen la en stikkrenne gjennom veien. Vi var i møte med kommunen i februar i 2017, da hadde vi hatt vann i kjelleren 2 gang i løpet av 10 måneder. Kommunen lovte da at noe skulle skje i løpet av vår-sommer 2017, først i Oktober etter utallige purringer gjorde de noe!! Det kan nevnes at kommunen var på befaring i Mai 2016, da hadde de 3 alternativ som løsning. Men vi hørte aldri mer fra kommunen. Den behandling vi og advokaten vår har fått står til stryk. Kommunen svarte ikke til de tidsfristene de hadde fått. Hvorfor brukte kommunen så lang tid på å svare på henvendelser fra vår advokat?

Les også: Plaget med vann i kjelleren i over ti år: - Vi krever at kommunen dekker de ekstra kostnadene vi har hatt

Som kjent har vi hatt masse utgifter i denne saken. Disse prøvde vi å få dekt fra Kommunen. Kommunen fikk ikke dekt disse utgiftene gjennom sitt forsikringsselskap. Så da forhandlet vi med kommunen om at de selv måtte dekke utgiftene våre. Vi forhandlet en stund, før kommunen trakk seg på målstreken. Hvorfor ga kommunen inntrykk av at de ville inngå et forlik, for så å trekke seg på målstreken?

Kommunen prøvde seg med at det var privat avløp system. Men det var de selv som ødela de steinsatte grøftene da de la ny vannledning. Før det fungerte utmerket før kommunen la ned ny vannledning i 2006. Vi er kjent med at gravingen lenger opp i Sjøveien inngikk kommunen forlik med eier, og ordnet opp lenger ned på egen regning Hvorfor var det privat hos oss og ikke der siden kommunen dekte dette selv? Mens vi måtte plages med vann i kjelleren i 11 år, ikke får noe fra kommunen. Ikke engang alle egenandelene vi har hatt til forsikringen. Det er vond følelse å bli så forskjellsbehandlet fra Vestvågøy kommune.

Kommunens svar på debattinnlegg fra Tor Andersen

Vestvågøy kommune vil innledningsvis beklage lang saksbehandlingstid. Det var uheldige forhold knyttet til bemanning og skifte av saksbehandler da denne saken var inne til behandling.


Da kommunen begynte å saksbehandle og gå i dybden på denne saken ble det avdekket at denne saken var behandlet i 2006. I 2006 ble saken avsluttet og avvist av både kommunen, kommunens forsikringsselskap og utførende entreprenørs (av vannledning) forsikringsselskap med samme konklusjon.


Det er samme sak og krav som ble fremmet i 2006, og som ble fremmet på nytt i 2017. Da det ikke er noen endrede forutsetninger som skulle tilsi et annet utfall enn i 2006, fikk saken samme utfall i 2017.


Da kommunen har nye medarbeidere, som ikke hadde kjennskap til den saksbehandlingen som ble gjennomført i 2006, var det nødvendig å gå gjennom historikken i saken. I henvendelsen fra advokaten til Tor Andersen var det ingen informasjon om at den aktuelle saken hadde vært til behandling i kommunen tidligere. Vestvågøy kommune har ikke samme oppfatning som grunneier om at kommunen på noe tidspunkt signalisert et forlik.


Vestvågøy kommune har ikke funnet dokumentasjon på at det har foregått forskjellsbehandling i tilsvarende saker med andre grunneiere i Sjøveien.


Anne Sofie Nilsen, enhetsleder prosjekt og infrastruktur


Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags