Billettpriser hurtigbåt og ferge

Av
DEL

Leserbrev«Over natta» har våre fylkespolitikere bestemt en radikal økning av billettene på både ferge og hurtigbåter langs kysten av Nordland, også når det gjelder trafikken i Vestfjordbassenget. Økningen er opp mot hele 40% på enkelte samband. Med denne økningen av billettpriser vil fylket «dra inn» 25 millioner kroner. En sum det ansvarlige på fylkestinget mener de må ha inn for å kunne komme i mål med sitt budsjett. HVOR fylket må spare inn, forblir en diskusjonssak. Alle vet at politikk, budsjett og penger handler om prioriteringer. At Nordland fylkeskommune er landets dyreste i drift snakkes det lite om. Flere millioner kunne vel kanskje vært spart ved å slanke byråkratiet og administrasjonen på fylkestingshuset i Bodø!?

Prisøkningen for Skrova er på kort tid blitt følgende;

  • fra 58 kroner til 72 kroner per person, en vei.
  • fra 179 kroner til 227 kroner for bil, en vei.

Dette er en skremmende økning. Kan fylket bare bestemme en økning uten å måtte forholde seg til lover og regler? Dette kan kun karakteriseres som et distriktsfiendtlig virkemiddel.

I festtaler og gjerne før valg, snakkes det mye om levedyktige samfunn i distriktene og at det skal legges til rette for næringsutvikling og bolyst i små kystsamfunn i Nordland/Norge. Distriktspartiet SP ble i fjor høst valgets klare vinner, med bl.a. en stor oppslutning blant befolkningen i nord. Så skjer altså dette noen måneder etterpå! Hvor er logikken?

For Skrova sitt vedkommende innebærer fylkets vedtak nok en kamp. Det har i de siste 10-15 årene vært en enorm uro, både når det gjelder fergesambandet og hurtigbåten (NEX2). Vi kan ikke lenger finne oss i å bli behandlet på denne måten. Vi ønsker ro og forutsigbarhet. Vi er mektig lei av å organisere fakkeltog, demonstrasjoner, folkemøter, skrive leserinnlegg, ta kontakt med politikere, kontakte aviser, etc. Et betimelig spørsmål er hva fylkespolitikerne egentlig ønsker og vil? Vil de med dårlig skjult argumentasjon rasere distriktene? Ønsker de å tvangsflytte solide næringer fra distrikt til by (Bodø)? Ønsker de med sine vedtak å umuliggjøre lysten til å bo i små lokalsamfunn langs kysten vår? Tendensen er klar. Sentraliseringspolitikken er tydelig. Denne utviklingen kan ikke få fortsette.

Ordførere langs hele kysten vår har samlet engasjert seg i denne saken. Forhåpentligvis også Vågan kommune. All trafikk til og fra Lofoten vil bli rammet, både sommer som vinter. De reisende må betale; både pendlere, fastboende, næringsliv og turister. Skrova er vel et av de småstedene som vil merke den markante prisøkningen mest. Hvordan jobber Vågan kommune med denne saken? Er Vågan kommune med i kystkampen sammen med de andre kommunene langs kysten vår? Kan samfunnet i Skrova forvente drahjelp og støtte i saken?


Et kystopprør er på gang. Det er bra. Sammen er distriktene sterke. Meningen bak det gamle slagordet «By og land – hand i hand» har mistet sin kraft. Fylkespolitikerne må tvinges til å gå tilbake på det de har bestemt. Det må tydeliggjøres at kystens folk ikke finner seg i å bli herset med lenger. At politikerne har snudd i saker har heldigvis skjedd før. La oss tro på at det forhåpentligvis snur igjen.



Mvh Ronald Aagaard-Nilsen

Skrova Innbyggerforening

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags