Flyseteavgiften er svært uheldig for Lofoten

Av
DEL

LederDa statsbudsjettet ble lagt fram mandag, framkom det at regjeringen foreslår å endre flypassasjeravgiften, eller flyseteavgiften. Avgiften som ble innført 1. juni 2016, og medførte at alle avganger fra norske lufthavner ble ilagt en sats på 80 kroner per passasjer pluss moms, altså totalt 88 kroner.

Nå legger finansminister Siv Jensen og regjeringen opp til at avgiften skal differensieres, avhengig av hvor langt passasjeren skal reise, noe mange har tatt til orde for. «Regjeringen foreslår en provenynøytral omlegging av flypassasjeravgiften slik at flyreiser ut av Europa får en høyere sats på 200 kroner per passasjer mens øvrige reiser får en lavere sats på 75 kroner per passasjer», står det å lese i forslaget til neste års statsbudsjett. Det presiseres at en lang reise regnes å være land som har hovedstad mer enn 2.500 kilometer fra Oslo. Avgiften foreslås endret fra 1. april, men i mellomtiden foreslår regjeringen en prisjustering fra 1. januar til 84 kroner per passasjer.

For oss som bor i Lofoten, har flyseteavgiften gitt utslag for flytilbudet vårt, kombinert med endringer i anbudet for FOT-rutene (kortbanenettet) i 2016. Widerøe vant da anbudskampen. Staten hadde i anbudet lagt opp til et nytt system med krav til setekapasitet per år, samtidig som krav til daglige avganger ble senket. Det ble vist til at flyselskapet eksempelvis da sto friere til å øke kapasiteten eksempelvis i høysesongen for turisme, og redusere tilbudet når etterspørselen var lavere.

I første omgang fikk man økt antall avganger til Bodø, og i april 2017 direktefly både fra Leknes og Svolvær til Tromsø og Oslo. Dette skjedde mens en annen aktør, Fly Viking, jobbet med å få på plass lignende tilbud. Konkurrenten forsvant, og i august ble Tromsø-rutene kuttet kraftig som følge av at Widerøe mener høye avgifter gjør satsing på slike kommersielle flyruter vanskelig. At Widerøe er i en krevende økonomisk situasjon er reelt nok, selskapets inntekter sank med nesten 200 millioner fra 2016 til 2017, og Lofotposten skrev tidligere i høst at den negative utviklingen har fortsatt inn i 2018.

Leknes lufthavn har så langt fått beholde en daglig avgang til Tromsø etter kutte-runden. Oslo-rutene flyr Widerøe også fortsatt. – Vi mener utviklingen i Svolvær og for så vidt i hele Lofoten og Vesterålen er slik at direkteruter til Oslo er spesielt viktig i reiselivssammenheng, uttalte administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe til Lofotposten for noen få uker siden. Han åpnet samtidig for gjenåpning av rutene til og fra Tromsø ved et lavere avgiftstrykk.

Men ved framlegg av forslaget til statsbudsjett, sender Widerøe et klart signal som gir grunn til å frykte for disse rutene også. I en pressemelding skriver selskapet at «til tross for at Flypassasjeravgiften differensieres noe, er dette langt fra tilstrekkelig til å sikre de nødvendige rammebetingelser for en videre utvikling av det kommersielle kortbanenettet i Distrikts-Norge». Videre skriver selskapet at de nå vil «gå igjennom vårt tilbud og vurdere hvilke ruter som må reduseres samt hvilke destinasjoner som vil kuttes fra Widerøe-kartet».

Flyseteavgiften er svært uheldig for Lofoten, og hele Nord-Norge for den saks skyld. Avgiften rammer næringslivet og privatpersoner i vår landsdel unødvendig hardt. Vi er avhengig av en monopolist som nå blør, og vi må leve med konsekvensene av dette. Regjeringens foreslåtte lille reduksjon i avgiften på våre ruter, er rett og slett ikke godt nok.


Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags