Felles front i næringslivet

GODT OPPMØTE: Vågan Næringsforening og Vest-Lofoten Næringsforening avholdt felles dialogmøte om samferdsel for sine medlemmer på thon Hotell Lofoten i Svolvær torsdag kveld.

GODT OPPMØTE: Vågan Næringsforening og Vest-Lofoten Næringsforening avholdt felles dialogmøte om samferdsel for sine medlemmer på thon Hotell Lofoten i Svolvær torsdag kveld. Foto:

Av
DEL

LederVågan Næringsforening og Vest-Lofoten Næringsforening hadde invitert til felles dialogmøte om samferdsel i Svolvær torsdag. Tilfeldighetene gjorde at Avinor og Statens vegvesen samme morgen slapp nyheten om at de anbefaler alternativ to i sin utredning; Ny storflyplass med 2400 meter rullebane på Leknes, og ny trasé på E10 mellom Svolvær og Leknes som skal gi innkortning i kjøretiden mellom de to byene på 20 til 25 minutter.

Samferdsel er et av temaene vi skriver mest om i Lofotposten. Lofotens infrastruktur er ikke dimensjonert verken for tungtrafikken eller turiststrømmen som har utviklet seg enormt de siste 20-30 årene. Det har stadig vært kamper om ferger og hurtigbåt. Sist men ikke minst har vi hatt en langvarige diskusjoner om - og flere utredninger av - lufthavnstrukturen vår.

I Lofoten har vi ikke hatt noen store samferdselsløft siden Lofast endelig sto ferdig i desember 2007. Stemningen i gårsdagens møte med de to næringsforeningene var ikke til å ta feil av: Det var enighet om å omfavne anbefalingen, og sette alle kluter til for at planene som nå er lansert kan realiseres. - Nå har vi fått servert gullegget, så nå må vi stå sammen og sørge for å dra dette i havn, var gjennomgangstonen på møtet torsdag.

Lofotpostens tidligere redaktør, Jan Eivind Fredly fra Aidem Media, ledet møtet og satte stemningen fra starten av. Han fikk med seg forsamlingen på en halleluja-stemning en vekkelsespredikant verdig. Med tilnærmingen og tonen som ble lagt an fra starten av møtet i Svolvær, kan man skjønne at om noen av de fremmøtte hadde motforestillinger, så ble man rett og slett litt bondefanget.

For det er ikke sånn at det ikke fortsatt er motforestillinger mot de store inngrepene en ny storflyplass og ny vei vil innebære. Det er også både støy- og miljøaspekter som kan og vil brukes i argumentasjon mot utbyggingene. Vi mener det likevel ikke må være tvil om at anbefalingen fra Statens Vegvesen og Avinor må regnes som en gavepakke for videre utvikling av infrastrukturen i regionen.

Selv om det nå er opp til politikerne å prioritere, veier en slik anbefaling fra to sterke fagetater tungt. Det er et veldig godt utgangspunkt for å få prioritet. Men det blir kamp, Lofoten vil bli satt opp mot og veid mot mange andre gode og nødvendige samferdselsprosjekter i Nordland.

Næringsforeningene fikk uforbeholden støtte fra medlemsmøtet torsdag til å jobbe videre for flyplass på Leknes, med forutsetningen om innkortning på veien mellom Leknes og Svolvær. For å bidra til at prosjektet skal få god flyhøyde, setter nå næringsforeningene ned en arbeidsgruppe som skal jobbe for prioritering i NTP, og det haster å komme i gang. NTP-prosessen er startet, og etatene skal prioritere sine forlag på nasjonal basis allerede innen 13. mars i år. Videre skal fylkeskommune sende sine innspill til prioritering i Nordland innen 14. mai.

Det har ikke alltid vært like god stemning, enighet og forbrødring mellom øst og vest i Lofoten. Sånn sett er samarbeidet vi nå ser gjennom næringsforeningene en seier i seg selv.

I møtet ble det sagt at om man får utbyggingene på vei og flyplass, vil vi få en ny tidsregning med før og etter i Lofoten. Forhåpentligvis kan kortere fysisk avstand mellom de to kommunesentrene også gjøre at Lofot-kommunene kommer enda nærmere hverandre på andre områder. Mer «vi», fremfor «dem» og «oss», er alle i Lofoten tjent med.

Les også: Anbefalingen fra Avinor og Statens Vegvesen er en viktig milepæl for samferdsel i Lofoten

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags