Offersøyveien - bygdeveien som ble europavei

Offersøyveien i hele sin bredde.

Offersøyveien i hele sin bredde. Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Situasjonen langs Offersøyveien på Vestvågøy er verdig noen ord. Dette var en enkel bygdevei som hadde sitt utgangspunkt på Leitebakken og endte i en snuplass i nærheten av dagens Skreda rorbuanlegg. Veien, som ble bygd på tidlig 1960-tall, hadde først grusdekke, seinere asfalt. Bredden har vært den samme hele tiden. En ferdselsåre som skulle gi beboerne i grenda Offersøy grei vei hjem og ut.
Etter at E10 ble lagt over Offersøystraumen og gjennom tunnel under Nappstraumen ble bygdeveien plutselig en gjennomfartsvei. Sommerstid er den nå nærmest blitt europavei, fartsgrense 80 km/t. På 95 prosent av strekningen uten mulighet til å ta unna møtende trafikk utenom de få avkjørslene og møteplassene. Veien har så og si ingen skulder, ender du utenfor asfalten så er du i grøfta.
Hallo, dere som steller med trafikksikkerhet og infrastuktur!

Mener dere alt er såre vel langs denne veien?

Er den dimensjonert for tungtrafikk, busser, bobiler, traktorer og privatbiler i tusentall hver sommer?

Er fartsgrense 80 egnet på en vei som stort sett ikke lar biler møtes utenom få avkjøringer og møteplasser, gjennom bebyggelse, innblandet betydelig virksomhet av saktegående traktorer?

Biler med GPS ledes ustanselig denne veien fordi den regnes som kortest, øst-vest.

Dette er historien om bygdeveien som ble europavei til en usannsynlig billig penge. Trolig Europas dårligste europavei. Det er også veistrekningen som ble en gullgruve for bilbergerne. Sikkert også et mareritt for forsikringsselskapene. Noen med ansvar for dette, kanskje også med myndighet, som føler for å si noe om elendigheten?


Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken