Feil om taxi i Lofotposten

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Innsendt”Taxiløyve for fall” står det i Lofotpostens leder den 12. juni. Dette er positivt feil. Regjeringen har tvert imot gjort det klart i lang tid at løyveordningen vil bestå.

Lederen skille heller ikke mellom løyveordning og behovsprøvingen. Det er det siste ESA har stilt spørsmål ved, ikke løyvene. Det er mangel på løyve som gjør at Uber-sjåfører i Oslo-området blir straffet for piratkjøring. Hittil er ca 200 tatt, med bøter, inndragning av førerkort og all inntekt. Politiet har bekreftet at selskapene og deres ledelse er under etterforskning.

At Lofotposten stiller seg til disposisjon for den PR-kampanjen Uber nå har satt i gang, er nesten tragisk. Det er Uber som bløffer ved å blande sammen de to sidene av drosjelovgivningen, og Lofotposten gjengir det ukritisk.

Vi som kjenner saken, ser at dette ikke er skrevet av noen som kan feltet, men med påholden penn fra Ubers PR-agenter. Saken har heller ingenting med teknologi eller delingsøkonomi å gjøre.

Et system som Ubers – der privatbilister kan kjøre folk mot betaling, er forbudt i så godt som hele Europa, som i Norge. Taxi er en viktig del av et offentlig transportilbud, med tilgjengelighet døgnet rundt. Regjeringen sier at ”bransjen har et viktig samfunnsoppdrag”.

Det kan vel enhver observere i sitt nabolag. Skulle lederen tas på alvor, ønsker Lofotposten å fjerne taxitilbudet i regionen, til fordel for tilfeldige privatbilister og et system der kommuner og helseforetak må skaffe seg egne biler og sjåfører for å ta kjøring av skolebarn, pasienter, eldre (TT), funksjonshemmede etc. Det blir dyrt.

Løyvesystemet er ikke i spill. Derfor er Ubers dager talte. Får ESA medhold i at behovsprøvingen skal fjernes, forsvinner taxi som tilgjengelig tilbud døgnet rundt i alle årets dager.

Går Lofotposten virkelig inn for det? Eller er det arbeidsuhell som har gjort at en slik sirkulær-leder kommer på trykk?

Atle Hagtun

Redaktør i Norges Taxiforbund.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags