Spådom: Dette blir en kjip sommer...

Å begi seg ut på spådommer er risikabelt.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

KommentarHvis det ikke går som man forutsier, framstår man dum. Det vet alle journalister som har dristet seg til å skrive om været...

Det tryggeste er å skrive at det kommer dårlig vær, for da blir folk positivt overraska hvis varselet ikke slår til. Så derfor spår jeg at dette kommer til å bli en utrivelig sommer, jeg klasker til med svartmaling tjukkere enn russervarmen.

Den stakk innom i forrige uke. På en-to-tre var trærne sprunget ut og vips var turistene på plass også. Og det kommer stadig flere av dem, flere enn Lofoten klarer å ta vare på.

Ei ny gruppe melder sin ankomst. Inderne. Bra for business, men det lugger litt. På under ei uke ble to indere pågrepet av politiet etter hasardiøs kjøring. Den ene ei farlig forbikjøring, den andre grasatkjøring gjennom 50-sona på Laupstad, rett i nærheten av oppvekstsenteret.

Når bilder fra Lofoten dukker opp i reklamer blir vi stolte. Vi klasker oss fornøyde på låret og utbryter: «Dette er god lofotreklame!». Etter i sommer tror jeg det kommer til å skje stadig sjeldnere. Vi kommer til å tenke at det hadde vært greit med litt mindre oppmerksomhet. At det er OK at et annet sted i Norge blir det mest «hashtaggete» på Instagram. At vi blir mer letta enn misunnelige hvis Vesterålen dukker opp i reklamer for trendy fritidsutstyr, nye biler eller dyre forbruksvarer.

For vi er i ferd med å få nok. Det er ikke stas lenger.

Allerede i 2006 nærmet verdiskapningen i reiselivet seg fiskerienes: Men har investeringene i infrastrukturen i de to næringene nærmet seg? Ny havn og ny tursti? Ny båt og ny søppelboks? Ny not og nytt infoskilt? Du skjønner tegninga.

Nå kommer turistene tidligere og drar seinere. De vil oppleve, de vil gjøre. De vil ytterst, innerst og øverst. For Lofoten gjør det godt og ondt samtidig.

Moskenes kommune så seg i mai nødt til å stenge stien til Reinebringen. Arbeidet med sherpastien er ikke ferdig, og stien er ikke trygg nok til å ta imot anslagsvis flere tusen besøkende. Allemannsretten rekker opp hånda og sier at stenging ikke er greit, og departementet skal vurdere stien kan defineres som et byggeområdet og dermed lovlig kan stenges. Uansett; kommunen stenger ikke av kjiphet, men et hederlig ønske om å hindre at folk skader seg, noe som forventes av et ansvarlig vertskap.

Fritt for parkeringsplasser, telt mellom gravsteinene. Lang kø, tomt for is. Avføring i bærmarka. Bra for business?

Ingvil Valberg, Lofotposten

Men det er ikke lenger bare lokale aktører, som for eksempel rorbueiere, som er vertskap for turistene. Utenlandske bussturoperatører er ikke lenger de eneste som opererer utenfra. Franske operatører tar betalt for overnatting på turlagets hytter.

Vi har sett russere som har med store padlegrupper til Austre Vågan og nyttiggjør seg av allemannsretten til en yttergrense som i fjor førte til at folk på Årstein så seg nødt til å sette opp et «Bæsjing forbudt»-skilt på norsk og russisk.

Samtidig ser vi at de sårt tiltrengte avfallspunktene langs E10 blir fylt opp av lofotinger på apestadiet som vil spare noen skarve kroner. Et kilo banan koster ti ganger mer enn å levere et kilo restavfall på LAS.

Det har lenge blitt ropt varsko om at Lofoten ikke klarer å håndtere hundretusenvis av turister på skrinne kommunale budsjetter. Spleiselaget Love Lofoten som i 2012 skulle finansiere fellesgoder, som rasteplasser og toaletter, havarerte da Moskenes valgte å stå utenfor.

Friluftsrådet fikk på kort tid i gang kartlegging av friluftsområder og stisikring, men i vinter ble det også her havari og kommunalt snikksnakkeri som førte til at friluftslivet har vært uten en stemme siden nyttår.

Statsråden og NHO har satt seg på bakbeina mot innføring av turistskatt. Klarer Lofoten å stå samlet og rope høyt nok i kor at dette er noe vi i det minste burde få lov til å teste ut?

Det har lenge blitt ropt varsko om at Lofoten ikke klarer å håndtere hundretusenvis av turister på skrinne kommunale budsjetter.

Ingvil Valberg, Lofotposten

I mellomtida rydder den tidligere butikkdriveren på Laupstad parkeringsplassen sin tom for snø om vinteren sånn at Geitgalje-gåerne kan få parkere der. Om sommeren ser han an hvem som er mest nødne for å gå på do og slipper dem inn i huset sitt for å slippe ubehagelige overraskelser rundt novva neste dag.

I mellomtida rusler cruiseturister på Vestvågøy langs den smale veiskuldra på E10 og fylkesveien mens bilene suser forbi i minst 80 kilometer i timen. Lofoten kan noen ganger virkelig få deg til å kjenne at du lever...

I mellomtida føler 8 av 10 syklister, de mest stillfarne og minst plasskrevende turistene i Lofoten og Vesterålen seg utrygge.

I mellomtida er kapasiteten er sprengt. Veiene er tettpakka. Røde Kors henter turister som går tom for drikke eller ikke finner veien ned igjen. Fritt for parkeringsplasser, telt mellom gravsteinene. Lang kø, tomt for is. Avføring i bærmarka. Bra for business?

Det er ikke nødvendigvis et sunnhetstegn når Clean Up Lofoten ser behov for å lage et interaktivt kart over hvor du kan tømme tarmen eller bobildoen i Lofoten. Når man trenger et kart, må det bety at tilbudet ikke er lett å finne.

Det er ikke nødvendigvis et sunnhetstegn når Clean Up Lofoten ser behov for å lage et interaktivt kart over hvor du kan tømme tarmen eller bobildoen i Lofoten.

Ingvil Valberg, Lofotposten

Vårherre lagde ikke de ti bud fordi han syntes vi oppførte oss så bra. Nå har Destination Lofoten og Lofoten friluftsråd laget Lofotens ti bud i form av Lofotvettregler eller «Lofoten code of conduct».

Som sagt, jeg håper jeg ikke får rett. Jeg kommer ikke til å klaske meg fornøyd på låret og si «Det var det jeg sa». Jeg håper på en flott sesong for både business, fastboende og tilreisende. Jeg håper russervarmen endelig kommer for å bli.

I august vet vi mer om hvordan det har gått, når 10CC går på scenen på Lamholmenfestivalen og drar i gang allsang på låta «Dreadlock Holiday», passende nok fra albumet «Bloody Tourists».

Les også:

Turisme er et gode men også en utfordring

Familie satte opp «bæsjing-forbudt»-skilt etter russisk campingbesøk

Forbud mot villcamping

Villcamping et problem på Gimsøya

– Lofoten må styre ferdsel i og bruk av friluftsområder

Sniker seg ned på stranda

– Må få orden på parkering

Kirkevergen ønsker tips om denne typen camping

– Et renere Lofoten, er det en privatsak eller..?

– Folk kommer med hengere og store sekker. Så får det ikke plass og så setter man det ved siden av.

– Utenlandske reiselivsaktører er så frekke at de tar betalt av sine kunder for overnattingen på Turistforenings hytter som er gratis

Fransk motorseiler tømte søpla si i private dunker: - Nå har vi observert rotter rundt boksene

Slik håndterte politiet den indiske forbikjøreren

Bil med fem personer kjørte av veien på E10

-Ødelegger turlagshyttene

4000 turgåere trosset dette skiltet i juli

Departementet vurderer om kommunen faktisk KAN STENGE stien til Reinebringen

Kommunen stenger ikon og turistperle

Fjellvant advarer mot Reinebringen

Lofoten får ikke ei krone til turstier i 2017

– Slik du beskriver forholdene er det nesten så jeg ikke har lyst å reise til Lofoten!

Håper turismen blir en ressurs og ikke en plage

Noen utnytter å få hjelp ute på tur

- Reiselivsbransjen må våkne opp og gjøre noe ganske raskt for å ivareta interessen for naturen i Lofoten

Trygve Steen vil selge armbånd til turistene. Pengene skal gå til turisttiltak i Lofoten.

Hans Fredrik vil kreve betaling av turister som vil til disse områdene 

Feilparkeringen går utover trafikksikkerheten. Nå tar politiet grep.

Nye parkeringsplasser møter motstand i fiskeværet

Parkeringskaos på Haukland og Kvalvika, nå lørdag blir bileiere bøtelagte

Har spurt tusen turister om Lofot-opplevelser: Ni av ti synes ikke Lofoten har for mange turistbesøk om sommeren 

Må du på do i Lofoten? Sjekk dette kartet! 

Ingvil Valberg

Digitalredaktør Lofotposten

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags