Fly inn i framtiden

Av

Å fly inn over Lofotfjellene og se ned på irrgrønt hav, kritthvite strender og pittoreske fiskevær kan ta pusten fra de fleste, enten du er på tur hjem eller skal besøke Lofoten for første gang. Det eneste som forstyrrer det perfekte bildet er støyen fra flymotorene. Tenk hvis vi tok bort motorlyden - uvirkelig?

DEL

LeserbrevMandag 18. juni lettet et elektrisk fly fra en norsk flyplass for første gang. Bak spakene på Pipistrel Alpha Electro’en satt Avinor-sjef Dag Falk-Pedersen og ved sin side hadde han samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Flyturen markerte en milepæl i Avinors langsiktige strategi for å elektrifisere innenlands luftfart i Norge - en strategi som Widerøe har sluttet seg til.

I 2022 skal JetSuit, et amerikansk charterflyselskap, ifølge Bloomberg, få levert de første hybridflyene fra Boeing-underbruket Zunum Aero. I første omgang et 12 seters fly med en rekkevidde på men ambisjonen er klar - i løpet av få år skal både antall seter og rekkevidden opp. De store flyprodusentene er nesten alle i gang med egne elflyprosjekter. Innen 2040 vil all innenriks luftfart være helelektriske fly skal vi tro Avinor.

Elektriske fly har, som elektriske biler, en rekke positive egenskaper ved siden av at de selvsagt ikke slipper ut klimagasser. De har lavere drivstoffkostnader, er stillere og ikke minst - de trenger kortere rullebane enn tilsvarende konvensjonelle fly. I løpet av det neste tiåret eller to, eller den tiden det tar å bygge en ny storflyplass, vil vi ha fly som gir en helt annen mulighet til å utnytte eksisterende flyplasser i Lofoten.

Dagens utfordringer knyttet til lengde på rullebane og nærhet til bebyggelse vil ikke være like relevant for elektriske fly. Teknologien gir mulighet til å utvikle et langt bedre tilbud i store deler av Distrikts-Norge, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe AS til NTB.

Flyteknologien er på full fart inn i framtiden, mens det i Lofoten jobbes (eller krangles) det knallhardt for å få på plass en storflyplass tilpasset gårsdagens teknologi og på bekostning av et av regionens viktigste konkurransefortrinn - naturen.

I stedet for å jakte på stadig nye muligheter for å få på plass et gigantisk naturinngrep i Lofotnaturen, kan Lofoten gå foran i overgangen til lavutslippssamfunnet. I stedet for å bli kjent som den siste regionen som bygde en storflyplass for fossilfly kan Lofoten bli verdens første region som kun betjenes av elektriske fly.

Kanskje er ikke det å fly lydløst inn over Lofoten så uvirkelig likevel - hvis vi vil.

Andreas Krüger Enge

Utflyttet Lofotværing

Trondheim

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags