Et angrep på det ekte Lofoten

Lysende geit: I oktober blir Svolværgeita lyssatt. Prosjektoren som skal lyse opp den unike fjellformasjonen i Lysets by på mørke høst- og vinterkvelder er bestilt, Arkivfoto:

Lysende geit: I oktober blir Svolværgeita lyssatt. Prosjektoren som skal lyse opp den unike fjellformasjonen i Lysets by på mørke høst- og vinterkvelder er bestilt, Arkivfoto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerLobbyistene i «Lysets By» har nå lyktes etter mange år med å få lov til å «prøvebelyse» Svolværgeita igjen, det mest kjente naturpartiet i Lofoten. Dette skal foregå en hel vinter, uten at man har tatt en skikkelig faglig debatt i reiselivskommunen Vågan om dette er måten å presentere Lofoten på. Sist kunstig lys på Geita var til behandling i kommunen ble det avslått med god margin.

Det er godt dokumentert at reisende til Lofoten kommer for ekte opplevelser av natur og miljø. Å sette kunstig lys på naturen er en provokasjon mot alt Lofoten oppfattes som – også for mange av oss som bor her.

De fleste innen reiselivet lokalt, spesielt de som jobber profesjonelt med dette har uttalt seg imot dette tiltaket. Det er svært viktig at disse nå kommer på banen og sier fra – de er de nærmeste til det. Skulle dette mot formodning skli igjennom kommunestyret til slutt vil skandalen være et faktum.

Dette har allerede gått for langt ved at kommunens administrasjon har tillatt en alt for lang «prøveperiode» for noe så kontroversielt. En eventuell prøveperiode burde kommet etter en avgjørelse om dette er riktig å gjøre, ikke før. Den tekniske biten av dette er ikke poenget, det er prinsippet som må komme først her. Skal vi gjøre slikt i Lofoten?

Nå lykkes man med vinterturismen i Nord ved å selge «ekte vare» - ekte mørketid. Det gjør dette kunstige lyset på fjellet enda mer feil enn før. Samtidig ser vi utfordringer ved turismen og hvordan vi skal klare å holde kvaliteten oppe på opplevelsene våre besøkende kommer for. Nedtråkkede stier, søppel og annet drar ned inntrykket av de urørte naturopplevelsene våre gjester kommer for. Vi må verne om opplevelsen av det ekte Lofoten, presset vil øke og mange vil ha sine ideer om hva som skal foregå her hos oss. At noen i en slik tid fremdeles tror at «all reklame er god reklame» ved å sette kunstig lys på naturen er ganske håpløst.

I Lofoten går vi nå mot en hel vinter hvor vi viser våre gjester at vi tror at naturen skal vises frem på kunstig vis. Og det uten en profesjonell vurdering og politisk behandling på forhånd. Det er etter min mening nesten like flaut som selve lysforurensningen. Noen som snakket om merkevaren Lofoten? Velkommen til Harryturisme. På det stedet i Norge som klarer seg best uten.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags