Folk i Lofoten kan ikke trafikkreglene

Summer Trip by Car. Driving Theme. Men Driving Car. Hand on Steering Wheel Closeup.

Summer Trip by Car. Driving Theme. Men Driving Car. Hand on Steering Wheel Closeup. Foto:

Av

Nå må sjåførene i Lofoten ta seg sammen og lese seg opp på trafikkreglene.

DEL

LeserbrevDen kjøringen man opplever i Lofoten er svært kritikkverdig. Skulle tro det var hest og vogn som gjelder, hvor hesten vet veien selv. I dag kjørte jeg gjennom Leknes. På den korte strekningen med kollektivfelt og enveiskjøring, opplevde jeg to helt hodeløse trafikkforseelser. Begge kjørte ulovlig i kollektivfeltet. Ikke nok med det, men begge passerte ulovlig på min høyre side.

Før jeg kom til Leknes, kom jeg forbi inn/utkjøringa til flyplassen. Der er det vikeplikt som svært få vet hva betyr. I dag kom en bil ned fra flyplassen i 60-70 km inn mot forkjørsveien uten å antyde å holde vikeplikten og uten å slakke ned. Denne sjåføren hadde null kontroll på trafikkbildet og buste rett ut foran meg som måtte bremse det jeg klarte for å unngå en kraftig kollisjon. Gud hjelpe meg.

På tur hjem etter litt handling på Leknes, kjørte bilen foran meg i ca 40-45 kilometer i timen. Etter flyplasskrysset tok jeg forbikjøring av denne bilen, i lovlige 60 km. Da bryter en bil seg ut fra Himmelsteinen, mens jeg er i ferd med å kjøre forbi, rett foran oss og gir seg til å blinke med lysene på meg??? Jeg kjørte på forkjørsvei, og denne sjåføren kan godt lese seg opp på hvordan vikepliktskiltet skal respekteres og hva forkjørsvei er.

Dette er beskrivelsen av en enkel tur fra Skulbru til Leknes og tilbake. Og da har jeg ikke tatt med rundkjøringene, hvor det konkurreres i å kjøre fortest gjennom uten blinklys, da sjåførene som gjør det slik, har den tro at det gir dem forkjørsrett. Noen av oss vil berge livet og stopper for disse kamikazesjåførene.

Politiet må ta rev i seilene og stoppen en slik livsfarlig adferd i trafikken. Pålegg dem som ikke kjører etter trafikkreglene å ta ny, bestått teoriprøve og gjerne et godkjent teorikurs hos kjøreskole inne f.eks tre måneder, ellers blir sertifikatet inndratt. Dette er helt uakseptabel oppførsel i trafikken. Det er en hensynsløs trafikkultur som man finner igjen i land man ikke vil sammenligne seg med, eksempelvis India. I stedet for en koselig tur til Leknes i finværet, ble det en kamp på liv og død for å unngå å bli torpedert.

Slik er det ikke de andre plasser, der er Lofoten i ledelsen. Jeg kjører mye og har vært yrkessjåfør i 17 år. Etter lange turer både sørover og nordover, har jeg kjørt i dagevis uten å oppleve farlige situasjoner, Straks jeg begynner på Lofast, har jeg uten unntak opplevd en eller annen hodeløs og farlig situasjon før jeg kommer til Leknes. Det slår aldri feil. Dette bør det ryddes opp i. Det er slett ikke vanskelig.

De som tar på seg å være sjåfør, har ansvaret for seg selv, sine passasjerer og andre trafikanter, slik at det ikke oppstår farlige situasjoner eller at noen blir skadet. Derfor finnes det trafikkregler. Overholdes disse, skjer ikke farlige situasjoner. Bryter man trafikkreglene eller er usikker på dem, utsettes andre trafikanter for fare.I Lofoten har vi en unik natur som oppleves som et maleri. Kjør i dette maleriet, og oppfør deg slik at en kjøretur blir en koselig og ufarlig opplevelse for alle.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags