«Så har Vestvågøy blitt forbigått igjen»

Ikke ny trasé: Regjeringa har landet på et utvidet konsept 1 for Veipakke Lofoten og utbedringer på E10. Det betyr at man velger bort det tidligere foreslåtte konsept 4 her med ny trase fra Sundklakk til Leknes gjennom store deler av Borge. Her skisse over anbefalingene fra 2015. Skisse: Vegvesenet

Ikke ny trasé: Regjeringa har landet på et utvidet konsept 1 for Veipakke Lofoten og utbedringer på E10. Det betyr at man velger bort det tidligere foreslåtte konsept 4 her med ny trase fra Sundklakk til Leknes gjennom store deler av Borge. Her skisse over anbefalingene fra 2015. Skisse: Vegvesenet

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerSå har Vestvågøy blitt forbigått igjen. Denne gang melder Lofotposten at Lofotens største kommune er radert ut av Veipakke Lofoten i Nasjonal transportplan. Det er åpenbart at flere veistykker langs E10 på Vestvågøya bør forbedres/flyttes og mye reisetid kan spares inn. Hvorfor har man ikke klart å få til dette i Vestvågøy?

Når vi er inne på samferdsel, så bør flyplassen på Leknes også forlenges, om det er mulig, og jeg kaster inn en brannfakkelen om at bør gå ferge mellom Leknes havn og Bodø. Så lenge veistandarden lengst i vest er så elendig som den er enkelte steder, spesielt for tungtrafikken, og mye av helårstrafikken reiser til og fra kommunene i øst, er ei ferga fra Leknes ren logikk i mine ører. Lofotens hovedflyplass bør lokaliseres på Leknes rett og slett fordi den vil bli nærmest alle lofotinger.

Dette er en egoistisk tankegang, sier du? Jeg forstår at man reagerer om noen prøver å kare til seg «alt», og det er heller ikke rettferdig om alt havner på et sted. Men så lenge Vestvågøy er midt i Lofoten og det bor i overkant av 11 000 i kommunen mot litt over tusen i hver av de andre kommunene i vest, og litt over 9 000 i øst, høres det fornuftig ut at dette vil gi en noen høyere prioritering. Jeg unner nabokommunene alt det beste, men det handler vel om å gi et best mulig tilbud til flest mulig?

Det er forunderlig hvordan Nordlands femte største kommune havner bakpå i viktige samferdselspolitiske saker.

Jan Arne Stokmo

Som region er Lofoten adskilt fra resten av landet geografisk, og det skaper spesielle utfordringer innen samferdsel. Men det gjør det kanskje også mer naturlig å stå sammen? Det finnes en grense for hvor langt man kan forvente at folk skal måtte reise til nødvendige transportmidler i hverdagen. Midt i Lofoten passer Vestvågøy perfekt. Det vil gi kortest reisevei for flest mulig, og så bør selvsagt veistandarden forbedres og reisetiden kortes ned ytterligere i hele øyriket.

Det er forunderlig hvordan Nordlands femte største kommune havner bakpå i viktige samferdselspolitiske saker. Det er på tide lokalpolitikerne i Vestvågøy tar kontakt med sine sentrale politikere og får kommunen satt tilbake på det samferdselspolitiske kartet igjen.

Les også: Her vil man ha helt ny tunnel

Les også: Tone May vil gasse opp arbeid for bedre vei og bru
Les også: Etterlyser større engasjement for «Veipakke Lofoten»

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags