Finstad har vært for lenge i Oslo

Foto:

Av

Det er overraskende at en stortingspolitiker fra Lofoten ikke reagerer på regjerings rasering av nesten 50 års lufttransport i sin egen regionen.

DEL

LeserbrevDet overrasker også at Finstad ikke kan fakta, og legger alle skyld på transportøren. Widerøe har betjent flyrutene mellom Lofoten og Bodø, med transportstøtte fra staten siden 1972. Da kostet en fullprisbillett mellom Svolvær og Bodø 96 kroner. Staten har hele tiden bestemt prisene, setekapasitet, krav til rutetider og videre korrespondanse fra fylkeshovedstaden m.m.

Da den mørkeblå regjeringen overtok endret de innhold i anbudet for FOT rutene. Det vesentligste var å endre krav til antall seter per år. I 2013 var kravet 63.750 seter hver vei mellom Svolvær og Bodø. I dag er anbudskravet, fra Høyre-regjeringen Finstad forsvarer så ivrig fra Oslo, redusert til 60.000 seter årlig i hver retning. Dette til tross for at antall reisende mellom Lofotens hovedstad og fylkeshovedstaden har økt betraktelig hvert eneste år, fram til forrige anbudsrunde. For da satset samarbeidspartiet, som er tuftet på Anders Langes doktrine, sterk nedsettelse av skatter og avgifter, å ilegge flytrafikken nye avgifter, sammen med Høyre. Det er denne seteavgiften som gjorde at Olav Thons gigantiske reiselivsprosjekt på Bukkedauen i hjertet av byen strandet.

Olav Thon hadde innkalt til pressekonferanse i Oslo og skulle presentere styrets prosjekt i Lofoten. Prosjektet ble ikke nevnt, til stor frustrasjon for styret, som skulle uttale seg i etterkant av presentasjonen. Men den nye flyseteavgiften ble heftig kommentert. Frustrasjonen til Thon var nok aller største fordi flyplassen ved Moss, som eiendomsmagnaten hadde store eierinteresser i, straks mistet driftsgrunnlaget på grunn av regjeringens iver etter å finne nye avgifter. Like etter ble flyplassen med 1000 arbeidsplasser lagt ned. Men seteavgiften, sammen med de mange andre nye avgiftene, dekket kanskje opp for noe av den skattelettelsen de aller rikeste hadde fått av den samme regjeringen.

Ut fra dagens rutetabell i Svolvær flyr Widerøe vel 200 flybevegelser mer enn kravet i anbudet hvert år. Til sammen tilbyr selskapet om lag 70.000 seter årlig hver vei mellom Svolvær og Bodø. Når de fjerner to avganger hver vei i uka er de fortsatt godt innenfor anbudskravet til regjeringen på 60.000 seter. Da er det ikke snakk om noe pressmiddel, slik Jonny Finstad (H) hevder, men en forretningsmessig tilpasning gjennom reduksjon i de kommersielle rutene. Ruter som ikke er lønnsomme pga økte utgifter. Pressmiddelet var det regjeringen som skapte med nye avgifter og dårligere anbudsinnhold.

Møreforskning gjorde en omfattende analyse av tidsbruk og kostander for reise Svolvær – Bodø i 2013/2014. Konklusjonen var at passasjergrunnlaget for ruta var god. Når det var tatt hensyn til tidskostnaden for reisen med ca. 270 kroner per time, ble reisen med bil om lag dobbel så dyr som med fly. Tidsbruken med bil var satt til i underkant av seks timer, mens flyreisen inkludert innsjekkingstid og reise til og fra sentrum satt til en time og tre kvarter. Flyreisen inkludert verdi av reisetid, tilbringerdrosje i begge byene var på 1500 kroner, mens bilreisen med bompenger, ferge og verdi av reisetiden havnet i underkant av 2800 kroner. FOT-tilskuddet fra staten var den gang på 161 kroner per passasjer.

I det siste har det vært en kamp for å beholde allerede sparsommelige transporttilbud, hva angår ferger, busser og hurtigbåt. Nå er flytilbudet under press og fra neste år, endres også kystens sikreste transportåre, når Hurtigruten får en konkurrent som ikke en gang har skip å seile med.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags