Feil fra Lofoten Arbeiderparti om regjeringskutt i samferdselen

Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Lofoten Arbeiderparti feilinformerer i et leserinnlegg om at transporttilbudet til og fra Lofoten på båt, ferge og fly er satt under press på grunn av kutt og avgiftsøkninger fra sittende regjering. For det første så er det ikke regjeringen, men den rødgrønne fylkesregjeringen med Arbeiderpartiet i spissen, som har redusert ferge og hurtigbåt- tilbudet i Lofoten - og langs resten av Nordlandskysten. For det andre har ikke regjeringen kuttet i fot-flyrutene til Lofoten.

Det riktige er at regjeringen ikke har fjernet flyruter eller redusert kravet til antall flyseter i anbudet for Lofoten. Regjeringen har heller ikke fjernet noen andre av rutene med statsstøtte i Nord-Norge – bortsett fra Narvik, som ble nedlagt som forutsetning for statlig finansiering av den nye Hålogalandsbroen. For det tredje har ikke avgiftsøkninger innflytelse på fot-rutene Widerøe drifter i Lofoten. Når avgifter stiger på de rutene der Widerøe har avtale om støtte fra staten, blir selskapet fullt ut kompensert for dette gjennom økning av tilskuddet.

Widerøes kutt av flybevegelser de opprettet i Lofoten i fjor, er en ren forretningsmessig vurdering fra selskapets side- som onde tunger hevder har sammenheng med Fly Vikings forsøk på konkurranse med Widerøe. Regjeringen besitter ikke virkemidler eller myndighet til overstyre dette, utover eventuelt å øke omfanget av subsidiering. Lofoten vil selv med Widerøes varslede reduksjon i flyrutetilbudet, ha et bedre rutetilbud enn i forrige anbudsperiode under Arbeiderpartiets rødgrønne regjering.

Det som derimot er en tverrpolitisk utfordring, og som Arbeiderpartiet i Lofoten gjerne må delta i konstruktivt debatt på, er hvordan man skal klare å etablere kommersiell lønnsomhet og konkurranse på kortbanenettet og i distriktene– med flere flyruter og lavere priser for innbyggerne? Debatten bør blant annet inneholde vurdering av innretningen på luftfartsavgiftene, som over mange år har utviklet seg til å favorisere lange flyvninger, mens passasjerene på kortbanenettet og i distriktene må ta regninga for forurensning fra store fly og ferie og fritidsreiser. Dette skal jeg komme tilbake til i et annet innlegg.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken