Kutt i flyruter til og fra Lofoten

Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerMandag 19 mars fikk vi det midt i fleisen. 44 ukentlige flybevegelser i Lofoten og Vesterålen skal bort fra 13 august 2018. For Lofoten sin del er det i hovedsak rutene mellom Tromsø og Lofoten dette går ut over, men også noen ruter mellom Lofoten og Bodø forsvinner. At det ville bli endringer har ligget i kortene siden det i fjor ble varslet om kutt i FOT-rutene. Men så håper man jo i det lengste at det skal gå vår vei, siden vi er en region i vekst, og det fra år til år er økning i passasjertallet til og fra Lofoten.

Arbeiderpartiet advarte allerede ved utarbeidelse av anbudskriterier at dette ville gi et dårligere tilbud til distriktene. Langt på vei har dette vist seg og være rett. Allerede fra anbudet startet i april 2017, kunne vi se at f.eks.Helgeland kom dårlig ut. De mistet 9 daglige avganger fra sine 4 flyplasser, bare til Bodø. Vi burde nok tatt det som et varsel på hva som skulle komme.

Så hva vil dette si for Lofoten?
For Røst vil det si at fly som har gått Bodø- Røst- Leknes blir Bodø- Røst-Svolvær. Det kan tyde på at Røst mister all flyforbindelse med Leknes. For Svolvær sin del betyr det at flytilbudet til Tromsø faller helt bort. Leknes mister noe av rutetilbud både til Tromsø og Bodø, en avgang daglig til Tromsø og ekstraavgangene på onsdag, torsdag og fredag faller bort.
Dette er for et samlet Lofoten ganske alvorlig.
For en av Norges største turistdestinasjoner fortoner dette seg mildt sagt merkelig. Det er nesten som man kan lure på om forringelsen av flyrutetilbudet til og fra Lofoten er en villet politikk.
For tallet på passasjerer har vist økning de siste årene. For 2017 var økningen for Svolvær lufthavn Helle på 18,1% og Leknes Lufthavn på 13%.
Bare desember alene viste en økning på ca.7% på begge flyplassene, Svolvær/ Leknes, og det er forventet ytterligere vekst i 2018.

Så hvorfor skjer dette ? Widerøe peker på lønnsomheten og utfordringen med antall passasjerer på disse rutene. Det er jo for såvidt korrekt, men der finnes også en annen side av saken.
Etter den nye anbudsrunden kuttet den sittende regjeringen 150 millioner i støtte til Widerøe. Dette er penger som tidligere har blitt brukt til å opprettholde et brukbart flytilbud ved småflyplasser rundt om i landet. Et flytilbud som både privatpersoner, men kanskje aller mest næringslivet i distriktene er avhengig av. Dette er altså fjernet.
150 mill er en høy sum, men det er verd å merke seg at økte avgifter kommer i tillegg. Kr.400 koster det før vi har rukket å gå inn i flyet. Så kommer drivstoff og vedlikehold av fly. Denne avgiften er altså like høy mellom Lofoten-Tromsø, som mellom Bodø-Oslo. Kanskje en indikasjon på at det burde vært gjort noe med avgiftsystemet ved småflyplassene all den tid ikke FOT-ruter opprettholdes. Dette er altså en regning sittende regjering mener at passasjerene skal ta. Det sier seg selv at det blir vanskelig for Widerøe og få til lønnsomhet av endel flyruter, blant annet mellom Lofoten og Tromsø. For oss som forbrukere må det nødvendigvis bli et spørsmål om man har råd til å betale den prisen.

Dette har ført til at man legger seg på et minimum i henhold til anbud. Regjeringen har hele tiden lagt skyld på Widerøe, men saken er at trangen til å spare penger har vært viktigere enn å sørge for gode flytilbud i distriktene.

Vi har et næringsliv i vekst som er avhengig av gode kommunikasjoner i den daglige driften. Det er en nødvendighet for mange å komme seg til dagmøter enten det er Tromsø, Bodø eller Oslo. Likeså er det en nødvendighet at folk kommer seg til Lofoten uten å legge ut på «månereiser»for å komme seg hit. Vi har en turistnæring som øker kraftig. Ikke alle kommer hit med båt og bil, mange kommer med fly. Det er store arrangement og festivaler rundt om i øyriket gjennom hele året. I tillegg til sesongens turister, drar disse arrangementene ekstra tilreisende, og til tider er kapasiteten på flyene sprengt. Disse arrangementene har stor betydning for hele i Lofoten. Det er hevet over enhver tvil at vi er avhengige av gode kommunikasjoner dersom veksten i næringsliv og turisme skal vedvare. Vi er ekstremt sårbare og mye kan stå og falle på noen flyruter, derfor har vi ingen å miste.

Våre transporttilbud til og fra Lofoten blir hele tiden satt under press p.g.a kutt fra sittende regjering. Vi har kjempet med nebb og klør for å beholde hurtigbåt og ferge. Og vi har klart det med et nødskrik. Nå er det flytilbudet som settes under press, og det føles ikke bra. Derfor mener vi i Lofoten Arbeiderparti at vårt næringsliv og befolkning fortsatt er verdt et godt flytilbud.
Vi har krav på gode forbindelser som ivaretar våre behov.


Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags