Gå til sidens hovedinnhold

DNB pisser på Lofoten

Vi har full forståelse for at DNB vil vise fram mer av denne fantastiske landsdelen til sine kunder. Det kan de gjøre uten å pisse på landsdelens fremste reiselivsprodukt, og ett av landets mest attraktive.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Helsemessig har vi så langt sluppet heldig fra pandemiens herjinger. Næringsmessig, derimot, er Lofoten hardt rammet. Av den enkle grunn at reiselivsnæringen utgjør en stor andel av vårt næringsliv.

Når landet, for ikke å si verden, innfører strenge reiserestriksjoner, sier det seg selv at de som har investert tungt av både sparepenger og menneskelig kapital for å ta imot de tilreisende, har lagt bak seg en knalltøff periode siden mars i fjor.

Bookinger er kansellert. Pengestrømmen inn ble brått revet bort. Men regninger på faste utgifter har fortsatt å komme. Statlige og kommunale støtteordninger har bidratt til å hjelpe. Fjorårets sommer ga noen uker med sårt tiltrengt påfyll til slunkne bankkontoer.

Noen av reiselivsaktørene i Lofoten har likevel måttet gi opp. Noen er solgt videre. Andre har over tid opparbeidet seg så mye kapital at de har kunnet unytte pandemien til en pause for ytterligere satsing og videreutvikling.

For de av aktørene som ligger nede for telling, kan den kommende sommersesongen bli et være eller ikke være. I beste fall et starten på en ny og mer normal hverdag.

I verste fall et pusterom før det blir verre – et forsøk på livredning, men skadene viser seg å være omfattende at virksomheten ikke er mulig å berge.

Forskjellen på det beste og det verste scenarioet, er om det kommer tilstrekkelig antall gjester for å fylle sengene på overnattingsstedene, stolene på restaurantene og ledige plasser hos opplevelsesaktørene.

Da er det mildt sagt oppsiktsvekkende at Norges største bank finner det passende å dele følgende reiseråd gjennom sine nett- og Facebook-sider: – Unngå kø i sommer. Dropp Lofoten!

Vi har ikke noen tall å vise til, men vi antar at mange av reiselivsbedriftene som i disse dager kjemper for å overleve, har DNB som bankforbindelse.

Vi legger videre til grunn at mange av disse ser på banken som en støttespiller og venn i nøden.

Det er av sine egne man skal ha det, heter det.

Om noen av reiselivsbedriftene med kundeforhold i DNB opplevde bankens reiseråd som et angrep fra egne rekker, har de vår fulle tilslutning.

Nord-Norge har masse å by. Vi har full forståelse for at DNB vil vise fram mer av denne fantastiske landsdelen til sine kunder. Det kan de gjøre uten å pisse på landsdelens fremste reiselivsprodukt, og ett av landets mest attraktive.

Å disse Lofoten på den måten DNB har gjort i sin kampanje, er på nivå med tenåringer som snakker dritt og rakker ned på hverandre ut fra sjalusi.

Lofoten er «den peneste» jenta/gutten i klassen. De andre destinasjonene blir ikke bedre av å snakke ned Lofoten. Det burde markedsføringsapparatet i DNB vite.

Kommentarer til denne saken