Gå til sidens hovedinnhold

Fortvilte pasienter med feil telefonnummer til legekontoret

Artikkelen er over 6 år gammel

– Dette kan dreie seg om liv og død, sier Marit Johansen og Ann Renee Albrigtsen, som deltok på folkemøtet om legesituasjonen i Stamsund lørdag.

– Da legekontoret i Stamsund ble lagt ned, ble det ikke fulgt opp med felles informasjon til alle som har fastlege i Stamsund, der de kunne fått riktig telefonnummer til det nye legekontoret. Ingen informasjon om hvordan de skulle henvende seg eller hvordan de skal komme seg til fastlegen sin? Mange av de eldre klarer ikke å fremskaffe denne informasjonen selv, sier Marit Johansen.

Lørdag formiddag ble det holdt et folkemøte på dag- og velferdssenteret i Stamsund. Temaet var legekontoret, eller mangelen på sådan.
Det råder fortvilelse blant innbyggerne, over at det ikke lenger finnes legekontor i Stamsund, forteller Marit Johansen og Ann Renee Albrigtsen.

Kom ikke gjennom

Sistnevnte har en sønn med transplantert nyre, og således behov for å besøke lege relativt ofte.
– Vi har vært heldige den siste måneden. Han har vært sykdomsfri. For det har blitt vanskelig å få tak i lege nå. Jeg skulle ta noen sting i halsen nylig; ringte hele fredag, hele mandag, men kom ikke gjennom. Til slutt måtte jeg møte opp fysisk for å få kontakt, forteller Albrigtsen.
– Etter jul skulle jeg ha svar på en prøve. Da ringte jeg også to dager i strekk uten resultat. Etter at jeg la ut en klage på Facebook, viser det seg at nummeret som står oppført på nett ikke engang er riktig. Hvordan kan det ha seg at de ikke engang får opplyst om riktig telefonnummer? For et rot, legger hun til.

Mangler informasjon

I tillegg til manglende informasjon om hvordan brukerne skulle komme i kontakt med det nye legekontoret framkom andre eksempler
under lørdagens sammenkomst.

En eldre mann som ble syk i julen og lagt inn på sykehuset på Gravdal. Etter et opphold der, fikk han skyss med taxi til fastlegen sin på Leknes. Der satt han og ventet i to timer før han fra andre fikk opplyst at legen var syk den dagen.
– Dette oppleves trasig for oss i Stamsund. Jeg har det greit nok, som har bil, men i Stamsund er det mange eldre som ikke har biler. Bussene går ikke, og de får beskjed om å bruke nett i samhandling med legekontoret. Dette er ting som ikke alltid er like lett for de eldre, sier Johansen.
– Dette kan dreie seg om liv eller død, og det er ikke rom for oppstartsvansker, legger hun til.

Parkering

I tillegg til telefontrøbbel og problemer med avstand, reageres det også på vansker med parkering rundt det nye legekontoret.
– Det er ikke nok plasser, og om man velger å parkere utenfor Lofotsenteret blir man jaget derfra fordi man ikke er kunde der. De som skal til legen kan ikke alltid parkere så langt unna og gå, sier Johansen.
– Hvor skal man parkere? Allerede nå er det fylt opp der. Det er for dårlig tilrettelagt, legger Albrigtsen til.

Andre muligheter

De som tidligere hadde fastlege på Åsen mener det fortsatt burde vært muligheter for legekontor i de lokalene.
– Vi har vært inne på tanken. Det burde ikke være umulig å eventuelt få en lege til Stamsund noen timer i uka, om så for dem som er dårligst, bare for blodprøver og slike ting. Enkelte må ta taxi, faktisk ambulanse for å få fulgt opp prøver. Det hadde sikkert ikke vært noe dyrere med delvis kontortid på Åsen. Lokalene er der allerede. Om så en privatlege, så kunne det vært opp til hver enkelt bruker om de vil benytte seg av det, eller forholde seg til de problemene vi opplever nå, sier Johansen.
Lofotleger har fått muligheten til å komme med tilsvar på reaksjonene fra folkemøtet i Stamsund, men hadde ikke muligheten til å gi respons mandag før deadline.
– Vi skal nå vurdere dette, og det kommer et svar, lover Harald Sivertsen i Lofotleger.

Kommentarer til denne saken