B/F Røst leies ut til Island

B/F «Røst»: Denne bilferga er tatt ut av sambandet Svolvær-Skrova, og snart på vei til Island. Her ved kai i østre havn i Svolvær før avgang torsdag 14. september 2017. Foto: Knut Johansen

B/F «Røst»: Denne bilferga er tatt ut av sambandet Svolvær-Skrova, og snart på vei til Island. Her ved kai i østre havn i Svolvær før avgang torsdag 14. september 2017. Foto: Knut Johansen

Artikkelen er over 2 år gammel

Rederiet Torghatten Nord AS i Tromsø har valgt å leie ut bilfergen «Røst» til et rederi på Island.

DEL

Den 11. september varslet rederiet at de ville skifte ut bilfergen «Røst» med reservefergen «Stetind, noe som altså allerede har skjedd.

De siste dagene har B/F «Røst» ligget ved Stabburskaia i påvente av overfart til Island.

Torsdag la fergen seg til ved dampskipskaia i Svolvær, der den tok ombord nødvendige forsyninger for å starte overfarten fra Svolvær til Island.

Tidligere har Torghatten Nord solgt B/F «Vågan» til et islandsk rederi, og deretter har rederiet på Vestmannaeyjar på Island overtatt denne fergen som nå heter "Baldur".

Etter det Lofotposten kjenner til skal B/F «Røst» nå leies ut til samme rederi som kjøpte B/F «Vågan», og skal være på plass på Island til 17. september. B/F «Røst» skal inn i rute på Vestmannaeyjar, mens ferga «Heljolfur» er på verksted.

Det betyr en snarlig avgang for å krysse det lange havstykket fra Svolvær i Lofoten til Vestmannaeyjar på Island der fergen skal stasjonere.

B/F «Røst» har plass til 235 passasjerer ombord, og har en kapasitet på 42 personbilenheter.

B/F Røst venter her på seilingstillatelse før avgang fra Svolvær torsdag.

B/F Røst venter her på seilingstillatelse før avgang fra Svolvær torsdag. Foto:

Den er erstattet i sambandet Svolvær-Skrova med bilfergen B/F «Stetind», som en kapasitet på 200 passasjerer og 49 personbilenheter.

Kortvarig

Driftssjef Bendix Klykken i Torghatten Nord AS sier til Lofotposten at dette leieforholdet er ganske kortvarig, og vil dreie seg om fra 14 til 20 dager, mens fergen til det islandske rederiet blir utbedret.

- Vi har hatt vår kontakt med de islandske veimyndighetene i denne saken og ikke direkte med rederiet, sier Klykken.

Han forteller videre at de venter på de siste tillatelsene til å krysse dette farvannet mellom Lofoten og Island, og så vil B/F Røst krysse over til Island og hjelpe sin gode nabo i vest.

- Turen over vil ta to og en halv dag, og så vil det ta en halv dag å gå innenriks på Island fram til fergeleiet der man skal innta ruten.

- Vi er glade for å kunne hjelpe våre islandske brødre over der, og er et av få rederier i Norge som har fergemateriell som kan gå i disse farvannene, sier driftssjef Bendix Klykken i Torghatten Nord AS til Lofotposten.

B/F Stetind er satt inn i sambandet i Vestfjorden som erstatning til B/F Røst.

B/F Stetind er satt inn i sambandet i Vestfjorden som erstatning til B/F Røst. Foto:

Artikkeltags