Lofoten best på ørret

Artikkelen er over 2 år gammel

Lofoten rett fra havet til øverste trinn på prispallen i NM.

DEL

- Vi er veldig stolte av vår røkte ørret. Med gull for Lofoten røkt ørret og bronse for Lofoten røkelaks, er vi svært fornøyde. Det er et solid kvalitetsstempel på den jobben våre ansatte gjør hver eneste dag, både i produktutvikling og produksjon, uttaler Rune Barosen Nilssen, Fabrikksjef ved Lofotprodukts fabrikk på Leknes hvor produktene lages.

Prisen ble delt ut torsdag på Aqua Nord i Trondheim hvor NM i sjømat også ble arrangert. NM arrangeres årlig av Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL). I år ble konkurransen arrangert i samarbeid med NTNU Matteknologi og med økonomisk støtte fra Norges Sjømatråd.

Konkurransen ble gjennomført ved at en fagjury bestående av fire dommere vurderer alle produktene i fellesskap, for så å nominere fem produkter i hver klasse. Klassene er kaldrøkt laks, kaldrøkt ørret, varmrøkt laks, gravet laks og åpen klasse. Siden blir disse fem produktene blindtestet av en jury bestående av 24 tilfeldige utvalgte uten spesiell kompetanse.

Lofotprodukt havnet i finalen i tre av klassene og sikret seg altså pallplass i to av klassene. Konkurransen samlet 23 produsenter fra hele landet, og til sammen ble 76 forskjellige produkter bedømt i innledende runde.

Produktene selges i hovedsak til norsk dagligvarehandel, og ledelsen på Leknes understreker at pallplasseringene i NM er viktig for salget av produktene.

Lofotprodukt AS

  • Forretningsvirksomhet er videreforedling og salg av sjømat.
  • Merkevarer: Lofoten, Madam Bergen og Frøyas
  • Hovedkontor og fabrikk på Leknes i Vestvågøy kommune i Lofoten.
  • Har også produksjonsanlegg i Bergen, samt salgs- og markedskontor i Oslo.
  • Etablert i 1994
  • 150 ansatte
  • Omsetning 2016: 400 millioner kroner
  • Ble av NHO kåret til «Årets mat- og drikkeprodusent» i 2013
  • Lofotprodukts reklamekampanje «Hold i torsken» vant sølvmedalje i konkurransen Epica Awards i 2013, Årets innsiktspris og bronsemedalje i Gullblyanten i 2014, og vant Gullfisken for beste reklamefilm på TV2 i januar 2015.
  •  Inngår som del av det nordiske sjømatkonsernet Insula AS
  • Internett: www.lofoten.no
  • facebook.com/lofotprodukt

Selv om Lofotprodukt sikret seg topplasering i NM, sier Øystein Rist at den viktigste testen skjer hver dag ute i butikkhyllene.

- Vi har først lyktes når vi får bli med ballets dronning, nemlig kunden, hjem fra butikken. Vi håper disse prisene gjør at enda flere kunder får øynene opp for det vi selv mener er verdens beste sjømatprodukter,  salgsdirektør Øystein Rist.

Artikkeltags