Krisemøte om torskepepperkakeformene

KRISEMØTE: Etterspørselen etter torskepepperkakerformer er så stor at torsdag blir det krisemøte i råfisklaget.

KRISEMØTE: Etterspørselen etter torskepepperkakerformer er så stor at torsdag blir det krisemøte i råfisklaget.

Artikkelen er over 4 år gammel

Torsdag har markedssjef Lise Mangseth innkalt til krisemøte i Norges Råfisklag der refordeling av kvotene for torskepepperkakeformene er eneste sak.

DEL

I helgen fortalte Lofotposten om pepperkakeformene som Norges Råfisklag har fått laget. De er formet som en torsk, og hittil har Råfisklaget brukt dem som gaver.

Blant annet fikk alle gjestene ved Lofotprodukt AS sitt 20 års jubileum en slik form. Markedssjef Lise Mangseth sa da til Lofotposten at salg av torskepepperkakeformer ikke ville bli et nytt satsingsområde for råfisklaget.

Etter at Lofotposten skrev om formene har markedssjef Lise Mangseth fått en masse henvendelser fra folk som ber om en torskepepperkakeform.
 

–Henvendelsene er faktisk så mange at jeg har blitt nødt til å åpne en egen arkivsak om torskepepperkakeformer. Folk er utrolig kreative i sin søken etter pepperkakeformer og det er gøy. Råfisklaget tar dette på alvor og alle blir nå arkivført og så får vi se hva vi gjør, sier Mangseth som liker interessen.
 

–Jeg hadde drømt om en slik oppmerksom rundt torsken og det er kjempeartig, slår hun fast.


Norges Råfisklag har et lite lager med torskepepperkakeformer som var ment som gaver.

Torsdag har markedssjefen innkalt til et internt krisemøte der torskepepperkakeformene er eneste sak.

Forskningskvote

– Vi har en kvote på torskepepperkakeformer som er avsatt til gaver, men vi har ikke satt av noe til forskning. Sender vi torskepepperkakeformer ut til folk så kan vi kanskje kalle det for forskning, sier den sprudlende markedssjefen.


–Vi skal nå se hvor mange vi trenger for å fylle den kvoten og så får vi forhandle på tradisjonelt vis om restkvoten kan refordeles slik som vi gjør i vanlige kvoteforhandlinger. Vi er også veldig opptatt av at ressursfordelingen blir rettferdig, sier markedssjefen.

Bifangst


–Vi får også se på om vi får til en bifangstordning i forhold til andre julekaker, legger hun smilende til.
–Det er jo en gimmick, men er med å sette torsken i fokus. Dette er artig, sier markedssjefen som håper på et godt forhandlingsklima under krisemøtet på torsdag.

SE OGSÅ: Gjensyn med

Artikkeltags