Et skår i trålgleden

Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Onsdag ble den splitter nye tråleren «Nordtind» vist fram på Melbu, hvor den leverte sin første fangst på Lerøy Norway Seafood.

DEL

LederTråleren er registrert i Vestvågøy og eid av Nordland Havfiske AS, som igjen er eid av Havfisk. Den erstatter «Stamsund» som ble solgt for ett par år siden.

Den nye tråleren er imponerende. Den ruver med sine 80,4 meter i lengde, og 16,7 meter i bredden. Den er moderne innredet, og mannskapet på 20 har fine lugarer, trimrom og solarium, messe med peis, til og med en hypermoderne sykestue som sikrer legehjelp over video om uhellet er ute.

Rorhuset er også spekket med teknologi, og alt styres fra brua. Tråleren er utstyrt for å levere i store kvantum. Den har trippeltråling, og kan ha tre trålnoter ute samtidig. Den har en imponerende fabrikk hvor kvalitet er i fokus, hvor det sløyes, og slog og hau kvernes. Fisk kan så fryses på tre timer, eller de kan levere fersk fisk. Skipper Helge Larsen forventer at mannskapet på tråleren skal produsere opptil 80 tonn i døgnet når alle rutiner er på plass. Alt i alt en tøff satsing av Havfisk, på en framtidsrettet moderne tråler.

En kan likevel ikke stikke under en stol at det er et skår i gleden at den nye, Vestvågøy-registrerte tråleren ikke har planer om å losse i Stamsund. I 2009 startet Kystverket arbeidet med utbedring av Stamsund Havn. Utbedringen som ble ferdigstilt i 2011 hadde en kostnad på 120 millioner. Den gang ble fisk kjørt til Stamsund med argument om at det var vanskelig for trålerne å komme til i havna.

Bakgrunnen for utbedringen var løfter fra daværende eier Kjell Inge Røkke om at en mer tilgjengelig havn vil sikre mer råstoff levert ved kai. Vestvågøy kommune bidro sterkt til en utbygging kommunen trodde ville sikre trålerne tilgang til anlegget i Stamsund. Men utbyggingen til tross, trålerne har i liten grad vært å se i Stamsund.

Vi registrerer at leder i Havfisk og konserndirektør hvitfisk i Lerøy, Webjørn Barstad, uttaler til Lofotposten, at «Nordtind» vil tape fiskedøgn og få ekstra drivstoffutgifter om de skal losse i Lofoten, kontra Finnmark eller Melbu som vil bli foretrukket. Det er ikke vanskelig å skjønne at rederiet ønsker en mest mulig optimal drift. I en tid der miljø står høyt på dagsorden og utslipp av miljøgasser skal reduseres, vil argumentet trolig møte politisk forståelse.

Når rederiet i klartekst slår fast at de direkte leveransene til anlegget i Stamsund fra trålerne ikke er aktuelt, er det grunn til å spørre om slik løsrivelse også får konsekvenser for driften av filetfabrikken som fisken historisk er knyttet til. Fiskeriminister Per Sandberg vil skrote trålerpliktene, men er foreløpig stoppet av flertallet i Stortinget. Det er ingen grunn til å tro at det ikke kommer nye runder.

– Jeg skulle selvsagt ønsket at trålerne hadde losset i Stamsund, da med tanke på de økonomiske ringvirkningene det ville gitt kommunen, uttalte ordfører Remi Solberg, men presiserte at han hadde forståelse for at rederiet vil ha effektiv og mest mulig lønnsom drift.

Ordføreren og politikerne i Vestvågøy bør følge nøye med på at effektiv og lønnsom drift ikke truer rettighetene til fisken. Da er det bare registreringshavna til «Nordtind», og ingen fisk, igjen av trålerhistorien til Stamsund.


Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags