Det var et for tidlig født spedbarn som fikk et illebefinnende på Norwegians flyvning DY311 mens flyet var i lufta mandag.

Det skriver ifinnmark.no.

En uniformert passasjer med forsvarsbakgrunn beskriver en akutt situasjon hvor det blir ropt etter lege, sykepleier eller annen helsepersonell. Men ingen reiser seg, foruten om han selv.

Flyet, som tok av fra Kirkenes klokken 11:59 mandag formiddag, var på tur til Gardermoen da situasjonen oppsto. Flyet befant seg i finsk luftrom, kan man se av flightradar24s historikk av flygningen. Det ble besluttet å mellomlande i Rovaniemi for å få legehjelp raskest mulig. I mellomtiden fikk barnet livreddende hjelp, skriver nordlys.no

– Svært dramatisk

En annen passasjer forteller at det ble sagt at det få måneder gamle barnet fikk hjertestans og sluttet å puste.

– De utførte hjertemassasje og tilførte oksygen, og etter en stund begynte hjertet og slå, og babyen pustet igjen, og fikk tilbake farge i ansiktet, sier passasjeren.

Redningsmannen i uniform, Arve M. Aasbak, oppgir at han opplevde situasjonen som svært dramatisk.

– Pasienten var livløs et par minutter. Når vi landet fikk han farge tilbake i ansiktet og skrek, det er et godt tegn, sier han.

Han retter en pekefinger mot flyselskapet, og understreker at det det var passasjerene om bord som tok grep om situasjonen.

Han legger til at denne hendelsen er en påminnelse om hvor viktig det er å kunne noe om hjerte- og lungeredning.

– Det er lett at folk stivner, det skjønner jeg godt, sier han.

Venter tilbakemelding

Han mener flyselskapet også kunne ha vært bedre på tilbakemelding.

– Det ville være naturlig at siden man var med på å gjenopplive et livløst barn, så burde de ha ringt og spurt om hvordan man har det. Samt gi informasjon om hvordan det gikk med barnet. Jeg synes det er rart de ikke tar kontakt selv om de fikk telefonnummeret mitt, sier han.

Barnet og foreldrene ble hentet av leger rett etter landing i Rovaniemi. Hvordan det gikk med barnet, kunne ikke Norwegian svare på mandag kveld.

Men fikk ikke tilbakemelding

Tirsdag kveld har Arve M. Aasbak fortsatt ikke fått tilbakemelding fra Norwegian, slik kabinansatte ombord i flyet lovet å gi.

Pressekontakt i Norwegian Tonje Næss sier at det Norwegian gjør når noen blir syke om bord er at de finner det første og beste stedet de kan lande.

– Vi lander så fort som overhodet mulig og i dette tilfellet sto ambulansen klar og ventet på passasjeren. Når passasjeren er tatt hånd om av helsepersonell, er saken ute av våre hender.

Lover å ta kontakt

Men hun lover at Norwegian vil ta kontakt med redningsmannen.

– Aller først er det viktig å si at vi er veldig takknemlig å få hjelp i en slik situasjon, og vi er klar over at dette kan oppleves traumatisk for passasjerer som hjalp til og andre om bord. Vi kommer til å ta kontakt med personen som hjalp til, men før vi gjør det må vi innhente all relevant informasjon. Nå er det under et døgn siden dette skjedde, men vi tar kontakt så fort som mulig.