Avinor om flyplass i Lofoten: - Dette er den beste plasseringen for en forlengelse

konserndirektør Jon Sjølander i Avinor

konserndirektør Jon Sjølander i Avinor

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Avinor stilte med flere fagfolk i Svolvær torsdag for å møte ordførere og næringsforeninger i Lofoten og Vesterålen.

Tema er den omfattende utredningen av lufthavnstrukturen i regionen etter at Gimsøy ble lagt vekk i fjor høst. Utredningen skal være klar sommeren neste år.

Operative vurderinger

- Vi merker at det er stor interesse for den analysen vi holder på med. Dette er det andre møtet i en rekke på fire. Jeg tror dette vil bli mer og mer spennende. Det møtet v skal ha rundt årsskiftet blir svært spennende, sier konserndirektør Jon Sjølander i Avinor.

Han peker på at man vil skaffe et så godt som mulig faglig grunnlag. I tillegg peker han på viktigheten av det tette samarbeidet med Statens vegvesen. Sjølander viser også til at samfunnsnytten vil være avgjørende.

Han viser også til at værforhold og topografi i Lofoten og Vesterålen er utfordrende. De værmessige vurderingene er heller ikke ferdige.

- Vi har ikke svaret hvor mye begrensninger det er før vi er ferdig med alle operative vurderinger ved årsskiftet. Er det ikke grunnlag for ny storflyplass kan å utvikle eksisterende flyplass bli en løsning.

Flere skisser

Avinor la frem flere skisser over optimale løsninger for flypassene på Leknes og i Svolvær.

- For Leknes blir det store inngrep. Det ligger mye bygninger her, sier Avinor-rådgiver Lars Draagen.

Skissene som indikerer 1700 meter og 2400 meter strekker seg langt opp mot Skulbru og over E10. Utvidelser over 1199 meter krever mye større sikkerhetssoner, redegjør Avinor for.

Skisse over ulike optimale løsninger på Leknes

Skisse over ulike optimale løsninger på Leknes

Man har landet på å ikke anbefale å flytte eller vri banen på Leknes, men man foreslår derimot å legge terminalbygget på motsatt side av rullebanen av i dag for alternativene over 1199 meter.

- Vi har kommet dette er den beste plasseringen for en forlengelse, sier Cees Bronger.

I Svolvær skisserer man på samme måte en mulig utfylling ut i havet for de ulike banelengdene. Men Draagen poengtererer overfor Lofotposteten at det ikke er mulig å nyttiggjøre seg en forlengelse her.

 - Det er mye terreng og trangt, det gir veldig store begrensnnger på hva du kan klare selv om du forlenger rullebanen, sa han i møtet.

Lars Draagen redegjorde også for at en DASH 8-300 maskin i følge WIderøe med 50-seter vil kunne nå Trondheim fullastet fra Leknes med lengre rullebane. TIl Oslo vil man måtte redusere vekta til 42 seter.

Fra både Skagen og Leknes vil man kunne fly langt ned på kontinentet med Boeing 737-800, i møtet ble det anslått at Malaga var en mulighet. Med glattere bane om vinteren ned mot Middelhavet.

Det er Norwegian som har regnet på mulighetene for større jetfly for Avinor. Flyselskapene har fått modellene fra Avinor og har gjort sine beregninger ut fra det.

- Vi har ikke fått data på Widerøe sitt nye fly. Men jeg vil tippe at det kan nå ned til England, sier Draagen.

I Svolvær har man også sett på private forslag om å vri rullebanen, men kommet til at det ikke er mulig.

Flere svar underveis

Avinor understreker under møtet i Svolvær at det gjenstår en rekke avklaringer for flyplassene og de ulike alternativene.

- Neste gang vi møtes vil vi ha et fullstendig bilde av tilgjengelighet og hva flyene kan klare, sier Lars Draagen i Avinor.

Det gjøres også vurderinger for Hadselsand framover. Her anser man at det kun er avklaringer av værforholdene som gjenstår.

For alle flyplassene gjenstår det også samfunnsøkonomiske vurderinger i det videre arbeidet.

I følge konserndirektør Jon Sjølander håper man å ha flere alternativer å sette opp mot hverandre senere i prosessen.

- Vi håper vi har flere alternativer å sette opp mot hverandre. Vi risikerer å ikke ha det, men det har vi ingen formening om nå og det vil vi se ved årsskiftet, sier Sjølander.

Til sommeren neste år skal altså den endelige anbefalingen fra Avinor foreligge.

Artikkeltags