- Vi kunne fått informasjon og oppfølging

Inn mot Svolvær lufthavn Helle.

Inn mot Svolvær lufthavn Helle. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Trond Helge Hansen forteller at det ikke var noe særlig å være i flyet under landingsforsøket i Svolvær 2. desember 2010.

DEL

- Folk brøt sammen og var hysteriske, det var svært dramatisk, sier Trond Helge Hansen fra Strønstad.

Lofotposten og avisa Nordlys har i dag skrevet om flyepisoden over Svolvær, som i 2010 ble innrapportert som en «ikke alvorlig luftfartshendelse» av Widerøe.

Med tre crewmedlemmer og 35 passasjerer om bord, steilet Widerøe-flyet og mistet høyde. Etter en dramatisk redningsaksjon greide pilotene å redde flyet bare 25 meter over havet.

Trond Helge Hansen var på flyet sammen med en kollega fra Norlense i Fiskebøl.

- Det var turbulent, og vi gjorde den berømte svingen, jeg mener vi gikk mot nord. I det vi går inn for landing så tupper flyet fremover, feil vei. Vi klarte ikke å holde oss fast i flyet, og det var et turtall på motoren som jeg aldri har hørt før. Mange gikk fra konsepten, det var svært dramatisk, og vi så på flyvertinnen at de ikke hadde kontroll. Vi steg kraftig etter dette, og vi fikk høre at de gikk gjennom nødprosedyren. Vi fikk siden beskjed om at vi skulle lande på Leknes, forteller strønstadmannen.

LES OGSÅ: Hittil ukjent rapport: Widerøe-fly berget fra havari 25 meter over havet

Han flyr mye, og hadde i etterkant ikke lyst å rippe opp i hendelsen.

- Jeg regnet med at det ikke var så dramatisk, fordi da hadde de sagt noe.

På Leknes flyhavn sto en buss og ventet. Passasjererne fikk ikke noen informasjon eller oppfølging.

- Folk brøt sammen og var hysteriske, også på bussen. Vi fikk ikke noen informasjon om hva som hadde skjedd, sier Hansen.

LES OGSÅ- Vi hørte flyvertinna hyle

Han opplever ikke Widerøe som utrygt verken før eller etter hendelsen i 2010.

- Men det er veldig bra at det ses på nytt på saken. Det bør stilles spørsmål om innflyvingen i Svolvær; svingen der er merkelig. Jeg opplever imidlertid ikke Widerøe som cowboy, men de burde ha gjort noe med det som skjedde den gangen. Vi kunne fått informasjon og oppfølging. De fleste tok det med fatning, men ikke alle og de burde ha vært tatt hånd om av fagfolk.

LES OGSÅ: Rystet Widerøe-pilot: - Faen, nå dør vi

Artikkeltags