- Vi hørte flyvertinna hyle

Benedicte Reinholdtsen, Helge Morten Steffenakk og Kristoffer Steffenakk var ombord i flyet som 2. desember 2010 var ute for dramatikk.

Benedicte Reinholdtsen, Helge Morten Steffenakk og Kristoffer Steffenakk var ombord i flyet som 2. desember 2010 var ute for dramatikk. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Oppdatert lørdag: Helge Morten og familien husker tilbake til flyepisoden i 2010.

DEL

- Jeg husker godt den flyturen, sier Helge Morten Steffenakk til Lofotposten.

- Det var en helt forferdelig opplevelse. Jeg har aldri vært borti noe slikt ombord på et fly.

Lofotposten og avisa Nordlys har i dag skrevet om flyepisoden over Svolvær, som i 2010 ble innrapportert som en «ikke alvorlig luftfartshendelse» av Widerøe.

Med tre crewmedlemmer og 35 passasjerer om bord, steilet Widerøe-flyet og mistet høyde. Etter en dramatisk redningsaksjon greide pilotene å redde flyet bare 25 meter over havet.

LES OGSÅ: Hittil ukjent rapport: Widerøe-fly berget fra havari 25 meter over havet

- Samboeren min, Benedicte Reinholdtsen, og jeg hadde vært med sønnen vår, Christoffer, på sykehuset i Bodø, forteller Steffenakk.

Familien bodde på den tida i Fiskebøl på Austvågøy.

- Det var mye vær og forsinkelser den dagen. Vi tok kveldsflyet heller enn å reise med båt, for å spare Christoffer fra å bli sjøsyk. Flyet skalv og ristet hele veien fra Bodø.

De tre satt helt bakerst i Widerøe-flyet.

- Benedicte har alltid vært flyredd. Kristoffer satt og tullet med henne, da flyet plutselig gjorde en helt merkelig bevegelse, fortsetter Steffenakk.

- Det la seg på siden, mens motorene ruset. Vi hørte flyvertinna hyle, og ifølge en som satt lenger framme skal hun ha vært grønn i ansiktet.

Steffenakk minnes at mannen som satt ved siden av ham i flyet, kommenterte hvor ubehagelig opplevelsen var.

- Så gikk flyet opp i lufta igjen. Det gikk ei god stund, så fikk vi beskjed om at flyet skulle gå til Leknes.

Ifølge Steffenakk ventet passasjerne på nærmere informasjon om hva som hadde hendt.

- Men det kom aldri. Vi syntes det var underlig. Jeg har vært med på langt mindre dramatiske hendelser i lufta, da vi fikk forsikringer om at det hele var under kontroll.

I ettertid har Steffenakk og samboeren tenkt, at flyverne selv kan ha vært for oppskakede til å gi nærmere beskjed.

- Jeg husker ikke en gang at vi ble bedt om å ta på oss sikkerhetsbeltene før landing, slik det er vanlig. Vi landet på Leknes og gikk på en minibuss til Svolvær.

LES OGSÅ: Rystet Widerøe-pilot: - Faen, nå dør vi

- Vi stusset en del på episoden i ettertid, forteller Steffenakk.

- Andre som var ombord i flyet mente de aldri hadde vært så nær en ulykke som den gangen. Folk som hadde sett flyet fra bakken, trodde vi skulle styrte. Men vi fant ingenting i avisene. Så vi begynte å tenke det kanskje ikke var så dramatisk likevel.

Paret har ofte fortalt om hendelsen til folk.

- Nå som vi leser om dette hos Lofotposten, føler vi at det nok må ha vært rimelig alvorlig.

LES OGSÅ: - Vi kunne fått informasjon og oppfølging

Thommy Dahl Olsen var en annen av passasjerene på flyturen. Han husker hendelsen litt annerledes:

- Jeg satt sammen med lufthavnsjefen i Svolvær om bord i flyet, da vi kom inn fra nord i sterk sørvestlig vind. Plutselig stupte flyet i flere sekunder og vi opplevde kraftig negativ G - før piloten fikk kontroll, rettet opp flyet, presset nesen så mye som mulig rett oppover. Vi dro videre direkte til Leknes. Da vi nærmet oss Leknes fikk vi beskjed om at bakvind hadde gitt negativ løft på flyet som førte til stupet. Heldigvis var det mørkt ute, slik at vi ikke så hvor nært sjøen vi var. 25 meter over havet er vel omtrent to sekunder unna nærkontakt med Austnesfjorden!

Artikkeltags