Gå til sidens hovedinnhold

Widerøe pusset opp 16 DASH-8 fly, nå kan de fly helt til 2030

Artikkelen er over 5 år gammel

Levetidsforlengelse og kjøp av brukte fly, gjør at Widerøe har en flåte maskiner som kan betjene kortbanenettet helt fram til 2030.

Forlengelsen av levetiden på 16 Dash 8 fly er Widerøes mest lønnsomme prosjekt.

– Dette overgår alt av teknisk arbeid som er utført her i verkstedene, innledet driftsdirektør Morten Skoglund med under feiringen i Widerøehangaren på Langstranda i Bodø, skriver Avisa Nordland.

Fly nummer 16 som har gjennomgått en livsforlengelse (ESP – Extension Service Program), ble i går formiddag tauet ut av hangaren – klar for 40.000 nye landinger og avganger.

En gal idé

Det er sju år siden det Skoglund beskriver som «den gale ideen» om å forlenge flyenes levetid ble lansert. Samme år i 2008 beslutter styret å gå i gang med å øke levetiden for flyene. Og arbeidet skal skje i verkstedene i Bodø. 
Jobben skal gjøres i tett samarbeid med flyprodusenten Bombardier, men ekstraservicen krever også godkjenning av European Aviation Safety Agency og canadiske luftfartsmyndigheter. 
Det første flyet strippes ned vinteren 2012. Levetiden skal økes fra 80.000 avganger og landinger til 120.000. 
Alternativet i 2012 var å kjøpe nye ATR-flymaskiner. Det ville kostet en milliard kroner, forteller Skoglund. 
Nå slipper man unna med 300 millioner kroner.

Det hastet

En historisk god lønnsomhet i det som også er et historisk prosjekt. For det er første gang at et operatørselskap utfører en slik type levetidsforelengelse i samarbeid med en flyprodusent. 

Teknisk direktør Sture Pedersen supplerer historien med at det faktisk hastet. Flåten av fly som betjener kortbanenettet begynte allerede i 2012 å nærmere seg levetidsgrensen.

– Vi hadde 15 fly til som måtte gjennom programmet, fortalte Pedersen om hastverket. Behovet for å være tydelig på hva som måtte gjøres var absolutt til stede.

Saget i to

Pedersen er også tydelig på at det ikke er «gamle fly» som sendes på vingene igjen. 
Vedlikeholdet og moderniseringen er omfattende. Et fly ble til og med saget i biter for å finne ut hvor det kunne være svakheter. Erfaringene med flyene som er levetidforlenget, beskrives som svært gode.

– De presterer bedre målt etter punktlighet målt mot fly som ikke har gjennomgått en ESP, understreker han. 
Pilotene har også klaget på fly som er kjørt gjennom den utvidede servicen.

– Vi har tatt maskiner inn i hangaren igjen fordi pilotene synes de er for «tight» å fly, en beskrivelse som passer på det å gå fra en gammel bil til nybil.

Levetidsforlengelse og kjøp av brukte fly, gjør at Widerøe har en flåte maskiner som kan betjene kortbanenettet helt fram til 2030.

Parallelt med ESP forhandler selskapet også om kjøp av en annen flytype. Widerøes vurderer fire alternativer, men har fly for kortbaneoperasjonene fram til 2030.

Les også:

Ap ber Ap om å bygge ut Leknes lufthavn

Les også:

Verbal ordførerkrig om sykehus, tunnel og flyplass

Les også:

Solvik-Olsen fikk mange ønsker men ga ingen løfter

Les også:

Stor tro i øst, sterk tvil i vest

Kommentarer til denne saken