"Æ kræsja med ei bjørk og vart henganes te tørk ei klessnor like ved. Jakka hu va bort, og buksa full tå lort. Og i underbuksa låg det eit førarkort."

Trafikal ukultur som fenomen er er like gammelt som bilen, men det er ikke alltid det går bra og kan spøkes med, slik som Vømmøl Spellmannslag så mesterlig gjorde i "Førarkortet" fra 1975.

Førerkort er ikke et frikort, men en tillatelse fra storsamfunnet som innebærer en stor forpliktelse og et betydelig ansvar.

Og realiteten i 2022, ja den er dessverre urovekkende og skremmende.

21 personer mistet livet i trafikken i mai-måned, og i perioden 1. januar til 31. mai var det 46 omkomne på norske veier.

11 av de drepte i årets fem første måneder var fra vårt fylke.

I Lofoten vet vi hva som venter oss av trafikkøkning i månedene som kommer, og det er en svært uheldig kombinasjon vi får på lofotveien i sommersesongen. Antall biler er høyt, veiene er smale og svingete, og dessverre er mange tilreisende ikke vant med slike forhold.

Også UP er bekymret, noe du nylig kunne lese om i vår avis:

- Vi forventer mye trafikk på norske veier og ber sjåførene om å overholde fartsgrensen og kjøre rusfri. Mye trafikk betyr også at vi som sjåfører må være ekstra oppmerksomme, hensynsfulle og ikke minst tålmodige i sommertrafikken, sier UP-sjef Knut Smedsrud i en pressemelding.

At UP er aktivt til stede i Lofoten er noe vi som bor her setter stor pris på, og etaten gjør en betydelig innsats for å holde farta nede. Det er nok tilreisende, fra land med andre bøtesatser, som får seg et sjokk, noe vi får håpe at blir behørig kringkastet på alle mulige sosiale medier.

Det er veldig bra om det blir en snakkis at norske bøtesatser er høye, både for fart og bruk av håndholdt mobiltelefon.

Plassering i veibanen, er også en av våre lokale utfordringer, der tilstedeværelse av politi hjelper, men ikke i en slik grad at problemet løses.

Realiteten er dessverre den at tilreisende, til tross for at de helt sikkert har god trafikkforståelse, ikke er vante med å holde sin side. Da kan det være vi fastboende som er nøkkelen til å unngå ulykker gjennom å kjøre defensivt og enten stoppe opp eller legge oss ut så langt det er forsvarlig.