Gå til sidens hovedinnhold

Lofoten troner alene på hashtag-toppen

Kåring over mest instagrammede turistattraksjoner:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Dette er veldig stort! Man trenger ikke å lete etter vakre motiv i Lofoten.

Det sier reiselivssjef i Destination Lofoten, Elisabeth Dreyer.

Reisebyrået TravelBird har rangert Norges og verdens mest instagrammede turistattraksjoner, basert på antall hashtags fra mars 2016 til 2017. På verdensbasis er det Disneyland i California som troner på toppen, mens i Norge er det Lofoten som stikker av med seieren med rundt 80.000 hashtags. Dyreparken i Kristiansand er nummer to med et antall på 50.709.

Dreyer er ikke overrasket over resultatet.

– Lofoten er såpass fotogen at det forundrer meg ikke. Samtidig er det ingen selvfølge. Det finnes mange andre vakre plasser i dette landet, sier hun.

Stort ansvar

Dreyer synes det er flott at både befolkningen og besøkende har et behov for å formidle sine opplevelser fra øyriket.

– Lofoten er heldig fordi vi har mange gjester. Flere opplever at plassen treffer dem midt i hjertet, og deler gjerne bilder med sine følgere. Det er fantastisk!

Dreyer mener at plasseringen også byr på et større ansvar.

– Jo flere bilder av Lofoten, desto større er sjansen for at flere besøker oss. Etter hvert må vi passe på at vi kan forvalte området vårt på en bærekraftig måte slik at det både blir trivelig for oss som bor her og for dem som besøker oss. Vakre bilder gir voldsomme forventninger, noe som igjen byr på et voldsomt ansvar. Vi skal ivareta regionen vår, sier hun, og legger til at de som deler bildene er de største markedsførerne som reiselivet i Lofoten har.

Bildeserie

Billedkavalkade fra Lofoten

 

Digital markedsføring

Det at sosiale medier er den største plattformen for markedsføring er professor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, Arne Krokan, enig i.

– For aktører innenfor reiselivet er det smart å skape mer oppmerksomhet rundt bildene. Lag konkurranser, vær med å fremme bildene og synliggjøre dem. Denne taggingen er også en del av den digitale markedsføringen, og den absolutt viktigste måten å jobbe på, sier han.

Krokan forteller at mange bilder fra en plass kan generere reiselyst, som igjen vil føre til flere hashtags.

– Sosiologisk forskning viser at vi blir påvirket i tre ledd; venner, venners venner, og venners venner venner. Når du tagger et bilde, og kanskje parallellposter på Facebook og Twitter, spres det i nettverket. Hvis bildet dukker opp hos meg, blir jeg kanskje nysgjerrig og reiser til samme sted som deg. Dette fordi jeg gjør andres erfaringer om til noe positivt på meg, sier Krokan.

 

Lim i sosial kontakt

Ifølge Krokan er ikke dette forsket på, men han tror at jo større tilgang det er på bilder fra et sted, jo lettere er det å visualisere seg hva slags opplevelser man kan få nettopp her.

– Sosiale medier er innfallsvinkler til å dele både opplevelser og nyheter. Det er en grunn til at folk deler opplevelser med andre når de står på fjellet for eksempel, de bruker opplevelsene som lim i sosial kontakt.

Krokan mener det kan være flere grunner til at noen plasser er mer populære enn andre på Instagram.

– Kanskje det ene stedet er flinkere til å fortelle at bilder må tagges, kanskje noen kjører konkurranser. Det er vanskelig å gi et svar på hvorfor noen ligger høyere på lista enn andre, annet enn at bilder spres i et nettverk, og derfra kan generere flere tagger og flere besøkende.

Kommentarer til denne saken