Nedtur for dagligvaregiganter

DRAR IFRA: Lavpriskjedene fortsetter oppturen. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop

DRAR IFRA: Lavpriskjedene fortsetter oppturen. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Rema 1000, Kiwi og Extra hadde alle kraftig vekst i årets andre kvartal. Meny-kjeden og Coop-konsernet er de store taperne.

DEL

(NA24): - Meny og Coop Mega har jobbet fortjenestefullt med å ha stort utvalg og høy service, men kundene setter ikke nok pris på det. Det er synd, sier dagligvareekspert Odd Gisholt i Institutt for Marketing til Nettavisen.

Norges største supermarkedkjede, Meny, var den store taperen blant de norske matvarekjedene i så langt i år. Markedsandelen til kjeden er 0,4 prosent lavere enn på samme tid i fjor, ifølge rykende ferske tall fra Nielsen.

Det er det andre kvartalet på rad med nedgang for kjeden og ingen kjede har en større nedgang. Meny har nå en markedsandel på 10,3 prosent.

Drar ifra

Samtidig drar de tre lavpriskjedene i fra resten av feltet. Rema 1000, Kiwi (som i likhet med Meny eies av giganten Norgesgruppen) og Extra (som eies av Coop) har alle fremgang.

Rema og Extra øker sin andel med 0,5 prosent, mens Kiwi vokser med 0,4 prosent. Også i forrige kvartal var det det bildet som tegnet seg, med oppgang for de tre lavpriskjedene og en svakere utvikling for de andre kjedene.

- Vi ser at nordmenn klager over at det er for lavt vareutvalg i butikkene, men de bruker det ikke, sier Gisholt.

Stort utvalg

Han viser til at den gjennomsnittlige norske dagligvarekunde kjøper bare 150-200 enkeltvarer per år. Til sammenlikning er det opp til 20.000 varer i Meny-butikkene.

Meny har på sin side satset på å ha ferskvaredisker innen ost, frukt og grønt og kjøtt, og fagfolk bak disken.

- Det er prisverdig, men det kan tyde på at kundene ikke setter nok pris på det, sier Gisholt, som mener at kundene i stedet primært går på pris.

- Matbørser, som VG-børsen, viser oss at det er noe å tjene på å handle i lavprisbutikker. Kjeder som Meny og Mega ligger ti til tjue prosent høyere i pris. Det er klart at for barnefamilier kan det bety en forskjell på 10 til 20.000 i året, sier Gisholt.

Det er ennå ikke lykkes Nettavisen å få kommentar fra Meny om tallene.

Coop svakest

Blant dagligvarekonsernene har Rema 1000 mest fremgang med 0,5 prosent. De er etterfulgt av giganten Norgesgruppen, som tross nedgangen til Meny går frem 0,1 prosent, godt hjulpet av oppgang til Kiwi.

Coop har den svakeste utviklingen med en nedgang på 0,4 prosent. Extra er den eneste av konsernets seks kjeder som ikke har nedgang.

- Coop har tatt en råsjanse på å satse så mye på Extra, og andre Coop-kjeder, som Prix og tildels Mega er blitt litt lidende av det, sier Gisholt.

Coop har dessuten kjedene Obs, Matkroken og Coop Marked og Gisholt mener noe av problemet er at Coop har for mange profiler.

- For eksempel har Obs reklamekampanjer på TV selv om de har veldig få butikker i Oslo-området. Det er klart at det ikke er så lønnsomt, sier han.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop sier at tallene til Coop delvis kan forklares gjennom at de møter sine egne sterke tall fra 2017.

- En av våre utfordringer har vært lavere etableringstakt enn konkurrentene. I tiden som kommer vil man derfor se en mer offensiv tilnæring fra Coop, og vi vil åpne flere nye butikker, slik kundene, som også eier oss, ønsker seg, sier Kristiansen til Nettavisen.

Fornøyd

Lavpriskjedene er på sin fornøyd med sin utvikling.

- Vi fortsetter å styrke vår posisjon og ta markedsandeler i et knalltøft marked. Vi møter svært gode tall fra i fjor, og øker markedsandelen med 0,4 prosentpoeng – til 21,5 prosent- per juni. Det er vi godt fornøyd med, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy i en mail til Nettavisen.

Også Christian Hoel, kjedesjef for Extra, er svært fornøyd.

- Extra har sterkt fremgang, og det er jeg veldig glad for. Dette er solide tall, og det gjør meg ydmyk, spesielt siden vi måler oss mot sterke tall i fjor, sier Christian Hoel, kjedesjef for Extra, til Nettavisen.

Konkurranse

Alle de tre lavpriskjedene har hatt fremgang så langt i år og lavprissegmentet utgjør nå nesten 70 prosent av norsk dagligvarehandel.

- Vi ser at det er en bransjeglidning mot lavprissegmentet. Kundene elsker lave priser og Extra gjør alt for at kundene kan handle billigst mulig. Det er fortsatt tøff konkurranse og det må vi tilpasse oss, sier Extra-sjefen.

Extra nyter samtidig godt av at de har overtatt en rekke butikker fra Prix, men Hoel understreker at kjeden ville hatt vekst også uten dem.

- De nye butikkene bidrar absolutt, men selv om du justerer for dem, vokser vi mer enn markedet, sier Hoel.

Artikkeltags