Gå til sidens hovedinnhold

Håper at sveising på «tv-spill-metoden» skal tenne en gnist hos elevene

– Det er et skrikende behov for sveisere i hele landet, og spesielt i Nordland. Nordland fylkeskommune har derfor investert i tre sveisesimulatorer, hvor Svolvær er en av skolene som har fått maskinen. Vi håper det kan tenne en gnist hos elevene.

Det sier Arne Morsdal i Tools, som onsdag var på plass ved Aust-Lofoten videregående skole for å overlevere og innvie den nye sveisesimulatoren. I anledning overrekkelsen var flere industribedrifter i Svolvær invitert til å ta den nye teknologien i nærmere øyesyn.

Skolen i Svolvær er en av tre skoler i landet som har fått tildelt en slik simulator, som skal brukes i undervisningen av fremtidige fagarbeidere til industrien. De to andre skolene er Bodin videregående skole i Bodø, og Mosjøen videregående skole.

Enklere og motiverende

Simulatoren skal bidra til at elevene får mer sveisetid. Ved hjelp av VR-briller kan elevene øve seg på sveisegjerningen, samtidig som lærerne følger med på skjermen og kan gi løpende tilbakemelding.

– I den nye læreplanen heter det at elevene skal ha virtuell opplæring i ulike fag. I Svolvær og Lofoten har vi industrien rett på oss med gamle tradisjonelle bedrifter som O. Marhaug, Skarvik, Ballstad Slip, Lorentzen Hydraulikk og Lofoten Sveiseindustri som alle har behov for rekruttering av folk. Vi håper vi kan tenne en gnist hos elevene, slik at de velger sveisefaget og fordyper seg i det. Godt betalte sveisejobber står og venter på dem, fortsetter Morsdal.

Avdelingsleder ved Aust-Lofoten videregående skole, Harry Strøm, er full av lovord om nyvinningen. Han mener simulatoren vil bidra til at elevene blir bedre rustet til å utføre sveiseoperasjoner, og i fremtiden jobbe innen yrket.

– Det blir mye enklere for dem å lære seg faget. Å være sveiser er ganske innviklet. Det er et håndverk som krever presisjon og håndlag. Ved hjelp av simulatoren kan elevene trene på spesielle teknikker. Det vil være både enklere og motiverende. Samtidig utsettes de ikke for unødvendig sveiserøyk, og skolens kostnader på sveisemateriell vil gå ned. På sikt tror vi læringen blir bedre, sier Strøm.

– Elevene synes det er spennende

Strøm forklarer at sveisesimulatoren koster mellom 800.000 og en million kroner. Skolen håper at den nye teknologien vil bidra til at mangelen på sveisere i Svolvær og Lofoten på sikt går ned.

– Jeg tror elevene synes dette er stas. Det er litt i deres verden. De elevene som så langt har testet simulatoren synes det er spennende. Vi får se hvilken effekt det har når de skal sveise på ordinært utstyr senere, sier Strøm.

For selv om skolen nå har fått en simulator i hus, skal ikke elevene slutte å jobbe med fysisk materiell i hånden.

– Nei, de skal gjøre begge deler. Simulatoren skal bidra til å lære dem det grunnleggende, samtidig som de får øve på vanskelig situasjoner. De vil fortsatt ha like mye sveisetid i verkstedet som tidligere. Dette vil hjelpe dem til at tida i verkstedet blir mer effektiv. Vi mener dette uten tvil vil hjelpe til å rekruttere sveisere. Det er lange tradisjoner med bedrifter i Lofoten, og de må si nei til oppdrag grunnet mangel på folk. Jeg synes fylkeskommunen skal ha ære for at de prøver å gjøre noe med situasjonen, sier Morsdal.

Les også

Flere linjer fikk for få søkere: Berget ei linje med et nødskrik, men mistet en klasse

– Fint verktøy, men det fysiske må være til stede

Daglig leder ved O. Marhaug Slip og Mek. Verksted AS, Morten Marhaug, var en av dem som testet simulatoren under den offisielle overrekkelsen. Han bekrefter at det er mangel på fagfolk i Lofoten.

– Det gjelder i alle disipliner. Derfor synes vi det er veldig fint at skolen satser slik. Vi mener det gjør faget mer interessant, og tror det kan bidra til å rekruttere elever til linjene.

Han mener simulatoren er et flott verktøy, som gjør at elevene kan trene så mye de vil, uten at det koster skolen mye i sveisemateriell.

– Hvis man gjør feil når man sveiser et rør må man ta ut arbeidsstykket, spenne det opp i dreiebenken og dreie fugene på nytt. I simulatoren kan man bare slette det og prøve på nytt. Det er et fint verktøy for elevene, gitt at man ikke tar bort det fysiske arbeidet. Det må være til stede. Vi håper og tror dette vil bidra til at linjene blir mer interessante og attraktive. Selv ville jeg syntes dette er interessant om det ble presentert for meg når jeg skulle velge linje på videregående skole, sier Marhaug.

Les også

Fikk godkjenning til skolen – ikke en konkurrent til eksisterende byggskole

Kommentarer til denne saken