Gå til sidens hovedinnhold

Har du husket å sjekke lokalt før du klikker "kjøp"?

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ifølge organisasjonen Virke, julehandlet hver enkelt av oss som bor i Nordland for 12.190 kroner i fjor. I år er det ventet at vi kommer til å bruke nesten like mye.

De pengene burde vi bruke her vi bor. Ikke et annet sted i Norge, eller i utlandet.

Jeg innrømmer det så gjerne. Det er så lett å kjøpe på nett. Heldigvis får jeg dårlig samvittighet hver gang jeg gjør det.

For vi burde stort sett la være, uansett hvor i Lofoten vi bor.

Det er nemlig slik at "alt henger sammen med alt". Et legendarisk sitat fra tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland, som det er umulig å plukke fra hverandre. For det er faktisk slik. At pengene sirkulerer mest mulig her i Lofoten vil gavne oss alle.

Skatteinntekter, arbeidsplasser for voksne, arbeidsplasser for ungdom og noe å flytte tilbake til for de som flytter for å gå på skole.

En annen ting: Er det nødvendigvis god butikk å netthandle?

Joda, noen ganger er det jo det, men hva med å likevel gå til den lokale butikken! Du har kanskje berettiget mistanke om at de ikke har akkurat det du er ute etter, men prøv følgende oppskrift.

Gå inn i butikken, og si: "Jeg kunne tenke meg en slik, samtidig som du viser frem varen på telefonen din.

Spør: kan du skaffe den, og hva vil den i så fall koste?".

Min erfaring med denne fremgangsmåten er at det ofte blir omtrent samme prisen som på nett, og du trenger ikke skjemmes over å ha sett etter varen på nett, og sågar funnet ut hva den bør koste. De som jobber i butikk har også internett, og de vet at det finnes nettbutikker.

Om det gjelder dekk til bilen, elektronikk eller enda mer fiskeutstyr jeg ikke trenger, så er erfaringen veldig ofte at de lokale leverer til en helt grei pris. Kanskje blir prisen den samme, kanskje litt over, og noen ganger under.

Om jeg må hente varen jeg har bestilt i en lokal butikk, i en pakkeboks, eller på posten, har jo ikke noe å si.

Dessuten kan jeg gå tilbake til den lokale butikken hvis noe ikke er bra. Da vil de i nær sagt alle tilfeller ordne opp. Og gjør de det ikke, ja da kan du netthandle neste gang med verdens beste samvittighet.

I nettbutikken, hvis noe er feil, må jeg fylle ut skjemaer, og vente på svar fra noen som ikke har lest det jeg har skrevet, og så må jeg kanskje skrive det samme en gang til. Eller ringe, og stå i en telefonkø og høre noen radbrekke en gammel rockelåt på panfløyta si. Altså masse energi på avveie, og ikke så rent lite ubehag.

Dette er det amerikanerne kaller "hassle". Fritt oversatt betyr det "styr". Men jeg vil ikke ha styr, jeg vil ha en vare, og jeg orker ikke tullball.

Du blir sjelden tullball i lokale butikker.

De vet hvem du er. At du bor her. At du kommer tilbake for å handle mer, eventuelt ikke, hvis de er dust. De vet også at du har familie, som heller ikke kommer tilbake hvis de er dust.

Altså, kortversjon; lokal handel er bra for oss. Bra for den lokale økonomien, bra for hjertet til den som handler og bra for at Lofoten fortsatt skal være et bra sted, der du får det du trenger.

For det gjør vi heldigvis. Vareutvalget i Leknes og i Svolvær er nå så bra, at turer til Bodø eller Harstad er helt overflødig, med mindre man skal i et badeland eller bare har generell utferdstrang.

Og hvis du liker å gjøre kjøpsprosessen hjemmefra, og ikke helt vil slippe den muligheten, så er jo "klikk og hent" noe de fleste butikker tilbyr. Min erfaring er at det fungerer svært bra, og som kunde så aner jeg at prosessen rundt "klikk og hent" er noe butikkene stresser seg selv på. De vil at det skal fungere, og de vet at beslutningsprosessen til kunden gjerne foregår utenfor butikken.

Da vil de at denne ordningen skal oppleves som lettvinn, slik at de kan holde på deg som kunde.

Med ønske om en god og hyggelig lokal julehandel til beste for Lofoten og alle som bor her.

Kommentarer til denne saken