Seks ble reddet i siste liten - nå er rapporten klar

Redningsaksjon av Fisktrans i Steigen onsdag 25. januar 2017. Foto: 330-Skvadronen v/Erling Bæra

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

25. januar fikk mannskapet på lastefartøyet Fisktrans problemer med å holde fartøyet på rett kurs fordi roret hadde låst seg.

Været var dårlig med regn og sterk vind. Fartøyet driftet mot grunnere farvann. Mannskapet på seks

Mannskapet på seks Måtte hoppe i havetog ble berget opp i et helikopter.

Fartøyet forliste tre timer senere i Brennvika i Steigen.

Lofotposten omtalte saken fordi overstyrmann Christine Møller fra Reine var ombord. Les intervju med henne her:

Les også: "Thomas, du har en nyfødt baby hjemme. Hopp, for faen!"

Ifølge rapporten var det rundt klokken 05.00 at «no rudder response» (ror ute av funksjon) alarmen gikk, skriver Avisa Nordland.

Mannskapet oppfattet fra rorindikatoren at roret hadde låst seg i 15º styrbord vinkel og flere tiltak ble iverksatt for å utbedre dette. Det har ikke vært mulig for SHT å fastslå hvorfor roret sluttet å fungere, skriver Statens havarikomisjon for transport i rapporten.

Nødvendige tiltak

Havarikommisjonen vurderer at skipperen, sammen med besetningen og i dialog med HRS, iverksatte nødvendige tiltak etter at de oppfattet at roret hadde låst seg.

"Skipperen startet sidepropellere forut og akter for å prøve å holde baugen mot været, men vind og sjø var for sterk. I det dårlige været førte problemet med styrefunksjonen til at fartøyet driftet mot land og nærmet seg etterhvert en kritisk situasjon.

Ca. kl. 0700 ble mannskapet på seks personer berget trygt opp i et helikopter. Ingen var blitt skadet i forbindelse med ulykken eller redningsaksjonen", står det i rapporten.

Les også: Redningsmannen: Var rimelig kvalm.

- Etter at mannskapet var evakuert, driftet Fisktrans ukontrollert for vær og vind over en eller flere grunner. Deretter forliste Fisktrans kl. 1117 i utkanten av Brennvika. Det er usikkert om de massive skadene i skroget under intakt vannlinje oppstod i forbindelse med at Fisktrans var i drift inn mellom grunner og skjær eller som følge av sammenstøtet med havbunnen da Fisktrans forliste, skriver havarikomisjonen.

Havarikommisjonen fremmer ingen sikkerhetstilrådinger i forbindelse med undersøkelsen, står det i rapporten.

Artikkeltags