Ulykkesrapporten etter helikopterulykke i Lofoten er klar

Landingsplassen på kaia. Bildet er tatt innenfor en time etter havariet. Helikopteret står med fronten
mot vest. Rød pil viser hvor lastesekken (bigbag) som var fylt med utstyr var plassert. Den fløy opp da
helikopteret landet og ble ført inn i hovedrotoren. Den andre samlingen med utstyr og flatpakkede
lastesekker, til venstre, nærmere helikopteret, lå i ro.

Landingsplassen på kaia. Bildet er tatt innenfor en time etter havariet. Helikopteret står med fronten mot vest. Rød pil viser hvor lastesekken (bigbag) som var fylt med utstyr var plassert. Den fløy opp da helikopteret landet og ble ført inn i hovedrotoren. Den andre samlingen med utstyr og flatpakkede lastesekker, til venstre, nærmere helikopteret, lå i ro. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Det var ved Brettesenes i desember i fjor at helikopterulykken inntraff.

Helikopteret var på lasteoppdrag da ulykken skjedde. Like før helikopteret landet på landingsplassen var det en oransje lastesekk som fløy opp i lufta og ble dratt rett inn i rotorstrømmen som igjen førte den inn i hovedrotoren.

Helikopteret skal så ha vibrert i to sekunder før det ble satt på bakken. Også på bakken ristet det mye.

– Fartøysjefen kom seg ut av maskinen noen sekunder senere og kom seg unna, står det i rapporten.

Les også: Helikopterulykke i Vågan i desember skal undersøkes 

Lastesekken som traff rotoren landet 25 meter unna helikopteret.

Det oppsto ingen personskader, men helikopteret fikk en rekke strukturelle skrogskader.

Nå har Statens havarikommisjon for transport avgitt rapport om hendelsen.

De materielle skadene som oppsto ved luftfartsulykken medførte at forsikringsselskapet vurderte helikopteret som totalskadd. Ulykken oppsto fordi landingsplassen ikke var tilstrekkelig sikret.

– Tiltaket som Helitrans AS har valgt er godt. Selskapet har innført forbud mot lastesekker utenfor maskinen, skriver de i sin rapport.

– Havarikommisjonen oppfordrer Luftfartstilsynet i samarbeid med Flysikkerhetsforum for innenlandshelikopter til å fortsette å finne risikoreduserende tiltak knyttet til utforming og bruk av lastesekker spesielt og øvrige løse gjenstander generelt, står det videre i rapporten.

Artikkeltags