Sommeren nærmer seg slutten, og Tryg Forsikring har samlet noen av de nest kuriøse historiene fra uheldige nordmenn. En kameratyggende kamel, en dame som satt sin edlere deles fast i glidelåsen og kleptomane apekatter spilte tre av hovedrollene.

– I år, som de fleste år, blir det i løpet av sommeren meldt inn kuriøse reiseforsikrings-hendelser som vi tar på alvor, men som vi kan kan trekke på smilebåndet av når vi har hjulpet kunden. Det viktigste er å ha reiseforsikring.
Da er det også lettere for kunden å le av episoden i etterkant. I løpet av sommeren har det tikket inn godt over tusen små og store forsikringssaker fra nordmenn på ferie, sier pressekontakt Arvid Steen i Tryg Forsikring.


Kleptomane apekatter

Reiseforsikring dekker uhell du ofte ikke trodde var mulig. Årlig får forsikringsselskapene saker der apekatter stjeler verdisaker fra nordmenn på tur i Afrika. I ett tilfelle stakk apekatter av med smykker til en norsk dame. Tapet ble dekket. I følge Arvid Steen er kleptomane apekatter faktisk en årlig klassiker.

Her er Trygs seks-på-topp-liste over saker som har skilt seg ut i sommer og er blitt bedt om dekning av resieforsikringen eller gitt bistand fra selskapet.

   1) Eldre kvinne satte fast «sine edlere deler» i glidelåsen. Det satt så godt
      fast at hun måtte til lege for å få hjelp. Forsikringen dekket
      legeutgiften.

 

   2) Kamel spiste kamera. Ung kvinne på kameltur i Egypt. Alt gitt fint og
      greit helt til hun hadde gått av kamelen og skulle klappe den som takk for
      turen. Kamelen glefset til og tygget i stykker kameraet hun hadde i lenke
      rundt hånden.Minnekortet i kameraet ble heldigvis ikke ødelagt. Skaden
      ble dekket av reiseforsikringen


   3) Uheldig jente glemte p-piller før avreise før besøk hos kjæresten i
      Canada. Hun lurte på om reiseforsikringen dekket legebesøk og nye
      p-piller. Det gjør den ikke. Hun lurte da på om vi dekke konsekvensene av
      en uønsket graviditet. Det gjør den heller ikke. Tryg anbefalte kondom, og
      ønsket henne lykke til.



   4) Vi fikk også en bekymret telefonsamtale fra et forlovet par som skulle
      gifte seg på Bali. De var veldig nervøse for at bryllupet ikke skulle gå
      som planlagt pga mulig storm og uvær på Bali. De lurte på om
      reiseforsikringen kunne dekke kostnadene til nytt bryllup dersom alt måtte
      utsettes, eller alt gikk «åt skogen» på grunn av uvær.
      Reiseforsikringen kunne ikke hjelpe det bekymrede paret.


Legehjelp i USA
 

  5) Så til et eksempel på hvor fryktelig dyrt det kan være med legehjelp under
      reise, dersom du ikke har reiseforsikring.

      En eldre mann i USA var tungpustet og hostet en del. Han spurte på
      hotellet om de kunne anbefale en lege i nærheten. Hotellet ordnet opp og
      ordnet det slik at en lege kom til hotellet for å undersøke mannen.  Legen
      var der i drøyt et kvarter, stilte diagnosen bronkitt/forkjølelse og delte
      ut litt medisin. Legen hadde med nettbrett der kunden måtte legge inn sitt
      kortnummer for å betale. Kunden stusset litt på summen, han syntes det var
      dyrt med 3.500, men følte ikke han hadde noe annet valg enn å betale.
      Først når han kom hjem så han at summen var 3.500 USD og ikke 3.500 norske
      kroner.
      Legebesøket kostet over nesten 30.000 kroner. Kunden følte seg utnyttet av
      legen og kanskje hotellet som anbefalte legen. Forsikringen dekket summen,
      vi forsøkte å hente inn deler av summen fra legen, men legen nektet. Det
      var hans pris i et fritt marked. Skal man lære noe av denne historien, så
      er det å spørre om prisen først.

6) En dame hadde skaffet seg «hellig vann» fra en kilde i Midt-Østen. Hun tok med seg vannet i en koffert. Kofferten forsvant, og hun krevde ny reise til den hellige kilden for å fylle opp nytt vann. Reiseforsikringen dekket tapet av koffert, men ikke jakten på nytt, «hellig vann».

Moralen er enkel. Sikre deg at reiseforsikringen er i orden når du drar på ferie. Og avtal pris på forhånd når du trenger medisinsk assistanse i USA.