Kutt i hurtigbåttilbudet er en svekkelse av vårt totale samferdselstilbud i Lofoten

Innspurt: Mandag samles fylkestinget og i helga er det flere møter i innspurten for forkjemperne for hurtigbåten mellom Lofoten og Bodø.Foto:Arkiv

Innspurt: Mandag samles fylkestinget og i helga er det flere møter i innspurten for forkjemperne for hurtigbåten mellom Lofoten og Bodø.Foto:Arkiv

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Denne uka er det fylkesting i Svolvær. Fra hotellet som ligger bokstavelig talt på hurtigbåtkaia skal fylkespolitikerne behandle det nye samferdselskartet som har skapt sterke reaksjoner. Et av forslagene er at i perioden oktober – april vil Nordlandsekspressen kun gå til Svolvær/Skrova fredag og tilbake til Bodø søndag. I forslaget har «Lofotbåten» også fått nye tidspunkt for avgangene sommerstid. Disse harmonerer ikke med flyankomster til Bodø som i dag, noe som gjør båten mindre attraktiv for tilreisende. Samtidig mister folk i Vågan med ærend i Bodø muligheten for dagpendling. I dag ankommer hurtigbåten Bodø 10.00, i det nye forslaget 17.10. Altså etter at de fleste som tilbyr offentlige tjenester i fylkeshovedstaden har avsluttet arbeidsdagen.

LederI Lofoten har forslagene vakt harme. I Skrova har det vært avholdt folkemøte, og fakkeltog da samferdselskomiteen til fylkestinget kom til øya fredag. Underskriftsaksjon er også iverksatt, og på våre debattsider har engasjementet vært stort de siste ukene. Det er naturlig at vi de siste ukene har sett det største engasjementet i Vågan hvor Lofotens to anløp er, men også Vestvågøy-ordfører Remi Solberg har engasjert seg og Lofotrådet står samlet mot reduksjon i tilbudet.


Nordlands største avis, Avisa Nordland, mener det er naturlig at Lofoten nå må ta kutt. « .. Fylkesrådet har prøvd å ta hensyn til dette, ved i størst mulig grad å skjerme steder uten andre muligheter for transport. Det er blant annet begrunnelsen for å kutte i vinterrutene til Svolvær: Folk der har kort vei til flyplass, og kan dessuten komme seg til og fra via Lofast. Det skal frigjøre midler til å satse mer i Steigen og Hamarøy. Dette er en riktig tankegang når det først må kuttes. De med flere tilbud må tåle større kutt, enn de som er helt avhengig av båt eller ferge» skriver avisen på lederplass. Her mener vi Avisa Nordland bommer på skiva. I motsetning til de fleste anløpsstedene i Hamarøy og Steigen har ikke Skrova veiforbindelse. Her kan ikke innbyggerne sette seg i bilen å kjøre til fylkeshovedstaden på noen timer. Skrova er et lite samfunn med ca. 200 innbyggere, men næringslivet på øya omsetter for ca. 700 millioner.


Allan Ellingsen, Bodø-politiker opprinnelig fra Kabelvåg og fylkespolitiker for Frp, etterlyste i helga at Bodø kommer på banen i debatten. Han har skjønt at for mange som i dag benytter hurtigbåten mellom Bodø og Skrova/Svolvær, er ikke en dyr flybillett på allerede fulle fly et alternativ. Han har også et annet viktig poeng. I lys av regiondebatten, hvor man har jobbet hardt for at Nordland skal bestå som eget fylke særlig fra Bodø, skulle en tro at det var i fylkeshovedstaden og fylkespolitikernes interesse at ikke kommunikasjonen til og fra Bodø ble svekket. Dårligere kommunikasjon gjør Bodø mindre attraktiv for «oss i periferien».


Lofast har åpnet nye muligheter og endret reisemønsteret til oss i Lofoten. Mange har tatt i bruk Evenes som flyplass når man skal til Oslo fordi det er betydelige penger å spare, særlig hvis man er flere som skal reise sammen. Turistene gjør det samme. Bodø er i mindre grad enn tidligere «inngangs- og utgangsport» til Lofoten. Med utbyggingen av Hålogalandsveien og Hålogalandsbrua blir avstanden innad i Midtre Hålogaland enda kortere, og gjør det i flere sammenhenger stadig mer naturlig for oss i Lofoten å se mot nord med Harstad, Narvik og Tromsø. Fra Svolvær, som i dag er siste anløp for hurtigbåten, tar det nå ifølge beregning hos Gulesider.no ca. 5 timer og 30 minutter å reise med bil til både til Tromsø og Bodø. Forskjellen er at for å komme til Bodø må man beregne ventetid i kø for å ta ferge, enten i Lødingen eller på Moskenes. Ja, vi kan ta fly. Det kan vi til Tromsø også nå, uten å måtte sitte mange timer å vente på Bodø lufthavn.


Som reisemål er Lofoten «hottere» enn noen gang. Flyene er smekkfulle og de nye direkterutene til/fra Leknes/Svolvær med destinasjon Tromsø/Oslo har vært en stor suksess. Trafikken på flyplassene i Lofoten har aldri vært større. Lofoten er i vekst, det skapes arbeidsplasser. Da Indeks Nordland, som måler Nordlands fem regioner opp mot hverandre, ble presentert i januar tronet Lofoten øverst. Lofoten har høyest sysselsettingsvekst, og nest høyeste vekst i omsetning, driftsmargin, befolkningsvekst og vekst i unge voksne av regionene i Nordland. Den store økningen innen vinterturismen er en del av dette bildet. Vi trenger bedre samferdselstilbud for å legge til rette for denne utviklingen, ikke dårligere. Hvilke tilbud skal de 27.000 som årlig benytter hurtigbåten til og fra Lofoten benytte hvis tilbudet på vinteren faller bort, og sommerruten får lite hensiktsmessige rutetider? Hurtigruta som ankommer Bodø midt på natten, eller de allerede fulle flyene?


Dersom det nye samferdselskartet blir vedtatt regner man med å kutte 24.5 millioner og øke inntektene med 25 millioner. Samlet skal det gi et driftsnivå 49.5 millioner kroner under 2017-nivået. Men det er stor usikkerhet knyttet til beregningene og kalkylene, det er fylkesrådet klar på.


Kutt i hurtigbåttilbudet er en svekkelse av vårt totale samferdselstilbud i Lofoten, og det er negativt for alle i det store bildet. Lofotposten mener at Nordlandsekspressen over Vestfjorden må bestå som i dag. Kuttene som er foreslått er ikke framtidsrettet for Lofoten, eller Nordland som fylke.



Artikkeltags