Hurtigruten ASA og Havila skal dele kystrute-anbudet

Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Samferdselsdepartementet la fredag fram si innstilling av hvem som skal få drive kystruta Bergen - Kirkenes når den nye anbudsperioden starter i 2021.

- Det er veldig kjekt at vi nå kan offentliggjøre hvem som skal drive kystruta i årene framover. Det er en viktig transportåre for folk som bor langs kysten og blitt en viktig del av reiselivet, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) før han offentliggjorde at Hurtigruten AS og Havila skal dele de tre anbudspakkene.

Hurtigruten får to av dem.

Havila én av dem.

Det betyr at hurtigruten skal gå med sju skip, mens Havila skal gå med fire skip.

- Det er viktig at vi har reell konkurranse her. Vi har delt inn i tre pakker, og det har betydd at vi har fått inn flere anbud enn sist. Vi forutsetter at de to selskapene får til gode samarbeidsløsninger, slik at vi som reisende ikke trenger å tenke på hvilket selskap som seiler på bestemte dager, understreker Solvik Olsen.

Han sier miljøutslippene fra skipene vil i perioden reduseres med 25 prosent.

- Havila vil komme med fire ny skip, mens Hurtigruten har i utgangspunktet sagt at de driver med sju skip de allerede har, men som bygges om til å gå på gass, sier Solvik Olsen.

Anbudet gjelder for ti år av gangen.

Det skal fortsatt være 34 anløp på ruta som nå kalles Kystruta Bergen - Kirkenes, etter at selskapet hurtigruten sikret seg rettighetene til navnet "hurtigruten".

- Om de velger å markedsføre seg under et felles navn, blir opp til selskapene å finne ut gjennom samarbeidsavtalen, sier samferdselsministeren.

Hurtigruten vil seile hver dag

I ei pressemelding kunngjør hurtigruten at de akter å seile mellom Bergen og Kirkenes hver dag - også de dagene de ikke har fått anbud.

- Når den nye anbudsperioden starter, vil også Hurtigrutens tre største skip – MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken – seile rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes. De vil seile fra Bergen de dagene vi ikke har fått tilslag på i Kystrute-avtalen. Da vil vi dessverre ikke få lov til å ta med oss lokalpassasjerer, men vil fylle skipene med gjester fra hele verden. Vi er i dag den største operatøren i Arktis. Selv om vi vil operere færre skip i Kystruten Bergen - Kirkenes, vil vi ikke redusere aktiviteten vår hverken langs norskekysten eller i Arktis – snarere tvert imot, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.



Artikkeltags