Hurtigruten må dele kystruten

Oslo 20150108. MS Trollfjord ligger til kai i Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Pedersen, Terje
ESA gir klarsignal til nye kystruteavtaler i Norge.
EØS-tilsynet ESA gir klarsignal til de nye kystruteavtalene i Norge, som innebærer at Hurtigruten og Havila deler rutene fra Bergen til Kirkenes mellom seg.
ESA oppfordret i mars Norge til å åpne for mer konkurranse. Norske myndigheter fulgte opp med å lyse ut tre kontrakter for kystruten på anbud.
To selskaper skal nå dele disse kontraktene mellom seg.
Rederiet Havila, som holder til i Fosnavågen på Sunnmøre, har fått en kontrakt på fire ruter, mens Hurtigruten AS skal betjene de sju resterende rutene.
Staten kompenserer selskapene for å sikre avganger med daglige stopp i 34 havner fra Bergen til Kirkenes året igjennom, og vil betale selskapene om lag 8 milliarder kroner til sammen.
Etter at staten åpnet for konkurranse om kystrutene mellom Bergen og Kirkenes, utgjør ikke avtalene statsstøtte. EØS-avtalen tillater imidlertid at staten kompenserer selskaper for å tilby tjenester som markedet selv ikke leverer, slik tilfellet er for kystruten.
Avtalene gjelder fra 1. januar 2021 og går over ti år.
(©NTB)
- LES OGSÅ: Stort valutatap, svekket egenkapital og økt gjeld - men ledelsen mener det går bedre enn på lenge
- LES OGSÅ:
Hurtigruten feirer 125 år: Gunnar (41) fra Leknes har ført ni av selskapets 11 skip
- LES OGSÅ:
Sunnmøringen vant kystruteanbud, men får dårligere betalt enn Hurtigruten: - Det er bare «å hive sæ i kalosjan å bygge båtan»