To engasjerte medlemmer er Tove Lorentzen og Kitty Hofstad.

De ser frem til å stå på stand utenfor Lofotsenteret og utenfor Rema på lørdag. Oktober er som kjent "Rosa sløyfe-måneden", og brystkreftforeningen oppfordrer alle til å kjøpe ei sløyfe og bære den i hele oktober.

- Vi regner med å være fire medlemmer på hvert sted, og vi vil være godt synlig i våre rosa vester, forteller Lorentzen og Hofstad.

Målet med å ha stands, ifølge de to engasjerte medlemmene, er å by interesserte på informasjon. Ikke minst med tanke på bevisstgjøring i forhold brystkreft. I tillegg blir det salg av Rosa sløyfe-effekter, og ikke minst årets rosa sløyfe.

Det er nemlig slik at den rosa sløyfa ser annerledes ut fra år til år, og for de som liker å samle på likt og ulikt, er naturlig nok dette et objekt.

Dette sier Kreftforeningen og Brystkreftforeningen om Rosa sløyde-aksjonen:

Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen.

Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen.

Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999 og den har bidratt med over 330 millioner kroner til brystkreftsaken.

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning.