DNB-kunder har opplevd at ID-tyver har opprettet en Vipps-konto i deres navn, uten at de har lastet ned appen.

– Svindel og misbruk er i utgangspunktet mulig for alle tilgjengelige betalingstjenester. Det er alltid noen som vil prøve seg, sier seksjonssjef i Finanstilsynet, Olav Johannessen til Aftenposten.

Politianmeldt

En DNB-kunde hadde tilsynelatende satt over til sammen 7.000 kroner til en annen kunde av banken via appen – uten at noen av dem hadde lastet ned tjenesten som gjør det mulig å overføre penger til andres konto. Ved forsøk på å laste den ned, viser det seg at personnummeret eller kontonummeret allerede er i bruk.

Hvem som eier kontoen som er brukt i transaksjonen, vet ingen av dem. Saken undersøkes nå av DNB, og saken vil bli politianmeldt.

Løsninger

DNB bekrefter at det er «teoretisk mulig» å sette sammen en profil der personnummer, kontonummer og mobilnummer ikke stemmer overens.

Banken opplyser at de jobber med å finne løsninger som skal hindre misbruk av personopplysninger i framtiden.

– Vi har ikke sett på tjenesten i detalj, men det at man kan opprette en konto i en annens navn, og sånn sett gi seg ut for å være den personen, er en svakhet, sier Helge Veum, avdelingsdirektør for tilsyn og sikkerhet i Datatilsynet. (ANB-NTB)