Båten, som er av Maritime Partner-design Alusafe 2000 MPV (Multi Purpose Vessel), skal leveres i desember 2017.

Det er rederiet Norwegian Rig Shuttle som har inngått kontrakt med Fiskeridirektoratets regionkontor i Tromsø. Kontrakten har en varighet på tre år fra januar 2018, samt en opsjon på videreføring (1 + 1 år).

Den nye oppsynsbåten vil bli bygd og utrustet for å kunne gå i de nordligste fylkene på vinterstid, noe som gjør at Fiskeridirektoratet vil bli mindre væravhengig og mer operativ i sitt fiskerioppsyn.

– Et robust alternativ

I sommerhalvåret vil båten operere i Sør-Norge.

– Vi har ønsket et mer robust alternativ enn båtene vi har disponert til nå da de har vært litt for sårbare i tøffe værforhold. Nå har vi fått sjansen å anskaffe oss et skikkelig verktøy, sier seksjonssjef i Fiskeridirektoratets overvåkingstjeneste i region Nord, Rolf Harald Jensen i en pressemelding.

Han forteller at de opererer i et område som strekker seg fra Oslofjorden til Varangerfjorden, der det flere steder er veldig værhardt. Båten fra Maritime Partner og Norwegian Rig Shuttle skal kunne takle vær og vindforhold langs hele norskekysten, og være operativ under samme forhold som kystflåten operer i.

 

Fra to til en

Den nye båten vil erstatte de to båtene Fiskeridirektoratet disponerer i dag.

– Foreløpig går vi fra to båter til én båt, men til tross for den begrensningen vil vi være mer operative og mindre sårbare i forhold til driftssikkerhet, sikkerhet for mannskap, og miljøsikkerhet. Dette har vært kjernepunkt i vår kravspesifikasjon, sier Rolf Harald Jensen i Fiskeridirektoratet.

Båten har overnattingskapasitet for totalt fem personer, og velutstyrte fasiliteter som bysse, messe, garderobe og kontor. I tillegg er den utstyrt med nattkamera, kran, og varmekabler i dekk og overbygning.